Stena startar ny tysk anläggning för kylskåpsåtervinning

Report this content

Stena Technoworld fortsätter expansionen i Tyskland. Europaledaren inom elektronikåtervinning har på rekordtid byggt en ny anläggning för över 360.000 kylskåp i Lauingen utanför München.

– Vi erbjuder kunderna bästa möjliga teknik och når en hög materialåtervinningsgrad. Klimatskadliga freongaser tas omhand i ett slutet system med mycket hög säkerhet, säger Staffan Johansson, VD på Stena Technoworld GmbH.

Tyska folket konsumerar elektronikprodukter i en strid ström, oavsett om det gäller datorer, MP3-spelare eller annan hemelektronik. På den nya anläggningen får besökaren en tidsresa med ett tvärsnitt av kyl- och frysmodellerna i tyska hushåll de senaste decennierna. Färgglada 70-talsskåp trängs med betydligt yngre produkter av borstat stål, som kylt färdigt och som väntar på att bli återvunna till råvara för nya produkter i samhället.

Sedan tidigare har Stena Technoworld tre anläggningar i Wangerland, Langhagen och Baumholder där bland annat stora mängder kylskåp och övrigt elektronikskrot från tyska marknaden återvinns med effektiva och miljöriktiga metoder. I Lauingen i Bayern har en fjärde anläggningen byggts och tagits i drift på endast fem månader. Från första dagen går anläggningen med full fart och kapaciteten är 360.000 kylskåp per år.

– Detta är Europas modernaste anläggning för kylskåpsåtervinning. Med bästa möjliga teknik kan vi oskadliggöra klimatskadliga freongaser i ett slutet system. Över 97 procent av materialen i kylskåpen återvinnas, resten förädlas till ett bränsle, säger Staffan Johansson.

Varje kylskåp som återvinns skapar stor miljönytta och gör det möjligt att undvika koldioxidutsläpp på upp till 2200 kilo. Genom processen förhindras läckage av klimatskadliga gaser som har en mycket negativ miljöpåverkan. Återvinningen minskar samhällets behov av nya råvaror från skog, olja och gruvor, som skulle innebära högre koldioxidutsläpp.

– Enbart vår återvinning av kylskåp och frysar i Tyskland bidrar varje år till att undvika motsvarande 945.000 ton koldioxidutsläpp. Det är lika mycket som utsläppen från 150.000 jordenruntresor med flyg. Så miljönyttan med verksamheten är stor! avslutar Staffan Johansson.

Pressbilder:

För mer information:
Staffan Johansson, VD Stena Technoworld GmbH, tel +46 70 564 70 29

Fakta Affärsområde WEEE, Stena Metallkoncernen
Stena Metallkoncernen är Europas ledande elektronikåtervinnare. Elektronikåtervinningen startade 1992 och bedriver verksamhet i tio länder: Sverige, Danmark, Norge, Finland, Polen, Tyskland, Österrike, Tjeckien, Rumänien och Italien. Med samma beprövade och effektiva processer återvinns Europas elektronikavfall på 29 egna anläggningar. En viktig målsättning är att ständigt utveckla nya innovativa återvinningslösningar för kunder, miljö och samhälle. www.stenatechnoworld.com

Taggar:

Snabbfakta