Stena tar hand om olja från utsläppet på Tjörn

Över 450 kubik olja och 50 ton oljeskräp. Så mycket har Stena Recycling i Skarvikshamnen, Göteborg, hittills tagit hand om sedan oljeutsläppet på Västkusten i mitten av september.

Utsläppet har beskrivits som ett av de värsta i Sverige på många år och saneringsarbetet har pågått under lång tid och under stora delar av dygnet. Under kvällar och nätter har tankbil efter tankbil anlänt till Stena Recyclings anläggning i Skarvikshamnen där den tagit omhand av platschefen Glenn Wernäng och hans medarbetare.

”I våra processer skiljer vi först ut vattnet från oljan. Vattnet renar vi i vår biologiska vattenreningsanläggning och kan sedan släppa ut det i havet igen. Den renade oljan kan sedan komma tillbaka till kretsloppet och användas som ett bränsle i olika industriella ugnar, inte minst i cementindustrin”, säger Glenn Wernäng.

Miljönyttan med att kunna återföra oljan till kretsloppet är stor. För varje ton olja som kan användas igen undviker man utsläpp motsvarande cirka 500 kg koldioxid.

Glenn Wernäng
Platschef Stena Recycling, Göteborg

Bjarne Darwall
Informationschef Stena Recycling