BASF och Stena Recycling samarbetar inom återvinning av elbilsbatterier i Europa

Report this content

Stena Recycling och BASF inleder nu ett samarbete för att komplettera och därmed stärka sina respektive erbjudanden till de europeiska OEM-kunderna. Stena Recycling kommer att samla in, analysera och förbehandla uttjänta batterier och restprodukter från batteritillverkning för att sedan producera svart massa vid sin batteriåtervinningsanläggning i Halmstad. BASF kommer att förädla den svarta massan vid sin testanläggning i tyska Schwarzheide.

Från vänster: Mats Berneblad, Sales Manager Electronics and Battery materials Stena Recycling Group, Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries Stena Recycling Group, Dr. Birgit Gerke, Procurement Manager Battery Recycling BASF, Dr. Daniel Schönfelder, President BASF’s Catalysts division, som också är ansvarig för affärsområdet battery materials and battery recycling business.

BASF, som bland annat tillverkar batterimaterial och återvinner batterier på den globala marknaden, och Stena Recycling, ett av Europas ledande återvinningsföretag som erbjuder heltäckande lösningar inom återvinning och cirkulära tjänster, har tecknat avtal om handel och förädling av svart massa. Avtalet är en del av ett planerat bredare samarbete mellan BASF och Stena Recycling som syftar till att skapa en värdekedja för återvinning av batterier för den europeiska elbilsmarknaden.

Samarbetet kommer att fokusera på att vidareutveckla produktionsprocesserna för svart massa för att öka återvinningen av metaller som litium, nickel och kobolt samt möjliggöra cirkulära lösningar för den europeiska marknaden för elbilsbatterier. De första stegen i batteriåtervinningsprocessen utgörs av insamling, analys och förbehandling av uttjänta litiumjonbatterier. Därefter produceras så kallad svart massa. Svart massa framställs genom mekanisk behandling av uttjänta litiumjonbatterier och restprodukter från batteritillverkning. I nästa steg kan värdefulla metaller i den svarta massan (bland annat litium, nickel, kobolt och mangan) återvinnas på kemisk väg.

Efter insamlingen av uttjänta litiumjonbatterier och produktionsavfall samt framställningen av svart massa vid Stena Recyclings anläggning i Halmstad förädlas den svarta massan på BASF:s testanläggning i Schwarzheide. Målet är att modellen så småningom ska överföras till BASF:s planerade anläggning för storskalig batteriåtervinning i Europa.

– Elektrifieringen av samhället har bara börjat och vi vill göra batteritillverkningen mer cirkulär. Den gröna omställningen kräver att olika branschaktörer samarbetar med varandra. Genom det här avtalet stärker Stena Recycling sin ställning som en av Europas ledande återvinningspartner för både batteritillverkare och fordonsindustrin, säger Marcus Martinsson, Product Area Manager Batteries på Stena Recycling Group.

Användningen av återvunna metaller i tillverkningen av nya batterier minskar batteriernas koldioxidavtryck avsevärt. De europeiska batteri- och elbilstillverkarna kan välja mellan en rad olika tjänster. I det här samarbetet ansvarar Stena Recycling för insamling av uttjänta litiumjonbatterier och restprodukter från batteritillverkning, urladdning och demontering av batterierna samt framställning av svart massa. BASF återvinner värdefulla metaller från den svarta massan och framställer nya katodaktiva material till nya litiumjonbatterier.

– Genom samarbetet med Stena Recycling utökar vi BASF:s nätverk för batteriinsamling med en stark partner i de skandinaviska länderna. Därmed kan vi erbjuda fler individuella och cirkulära lösningar till de europeiska batteri- och elbilstillverkarna, säger Daniel Schönfelder, chef för BASF:s katalysatordivision, som också ansvarar för företagets batterimaterial- och batteriåtervinningsverksamhet och fortsätter
– Det här är ett viktigt steg till en cirkulär ekonomi på den europeiska bilbatterimarknaden.

Presskontakter:

Åsa Ahlgren Berndtson, kommunikationschef, Stena Recycling Sverige, Mobil: +46 723 70 10 47, asa.ahlgren.berndtson@stenarecycling.se

Sarah Katharina Müller, Global Media Relations Manager BASF, +49 173-3099 741, sarah-katharina.mueller@basf.com

Om Stena Recycling

Stena Recycling är ett av Europas ledande återvinningsföretag och erbjuder heltäckande lösningar inom återvinning och cirkulära tjänster. Varje år återvinns cirka sex miljoner ton avfall och uttjänta produkter från mer än 100 000 kunder inom en rad olika branscher. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi. Förutom den faktiska återvinningen stöttar Stena Recycling också sina kunder i deras utveckling mot hållbara affärsmodeller bland annat genom sin konsultverksamhet Stena Circular Consulting. Stena Recycling är en del av Stena Metallkoncernen. För mer information, besök www.stenarecycling.com

Om Stena Metall

Stena Metallkoncernen har åtta affärsområden och bedriver verksamhet på cirka 220 platser i nio länder. Nettoomsättningen för koncernen som helhet uppgick till 44 334 miljoner kronor det senaste räkenskapsåret. Varje år återvinner och förädlar företaget sex miljoner ton avfall och uttjänta produkter och levererar många viktiga råvaror, stålprodukter och marina bränslen till sina kunder. Genom forskning och utveckling arbetar Stena Metall för att möta framtidens utmaningar med nya hållbara lösningar. I nära samarbete med partner och kunder strävar Stena Metalls 4 400 medarbetare efter att skapa värde för företaget, samhället och miljön. Mer information finns på www.stenametall.com

Om BASF:s batterimaterial och återvinning

BASF är en världsledande leverantör av avancerade katodaktiva material (CAM) för litiumjonbatterier. Företaget levererar CAM av hög kvalitet till världens största battericellstillverkare och ledande OEM-plattformar. BASF erbjuder även lösningar för anskaffning och hantering av basmetaller och cirkulär batteriåtervinning. Med branschledande FoU-plattformar och en ständig strävan efter innovation utvecklar BASF:s division för batterimaterial och återvinning egna, unika lösningar som hjälper kunderna att nå framgång.

BASF Battery Materials and Recycling är en del av BASF:s katalysatordivision. I divisionens produktportfölj ingår även Environmental Catalysts och Metal Solutions samt processkatalysatorer. Företagets innovativa lösningar används av kunder inom många olika branscher, bland annat fordon & transport, plast- och kemikalieindustrin och energisektorn. Mer information om BASF:s katalysatordivision finns på www.catalysts.basf.com.

Om BASF

BASF skapar kemikalier för en hållbar framtid. Företaget kombinerar ekonomisk lönsamhet med miljöhänsyn och socialt ansvar. Över 111 000 medarbetare i BASF-koncernen bidrar till framgång för kunder inom nästan alla branscher i nästan alla världens länder. Företagets portfölj består av sex segment: Kemikalier, material, industrilösningar, ytteknik, hälso- och näringsprodukter och jordbrukslösningar. BASF hade en omsättning på 87,3 miljarder euro 2022. BASF:s aktier handlas på Frankfurtbörsen (BAS) och som amerikanska depåbevis (American Depositary Receipts, BASFY) i USA. Mer information finns på www.basf.com.