Konsumenter trotsar tuff ekonomi – fortsatt positiva till att betala mer för hållbara produkter

Report this content

Ekonomiska realiteter påverkar svenska konsumenter. Var tredje har exempelvis köpt färre återvinningsbara produkter på grund av årets prisökningar. Samtidigt är var femte beredd att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt. Detta framgår i Stena Recyclings undersökning Circular Voice, en del av samarbetsarenan Circular Initiative som i år livestreamas från det stora eventet på Münchenbryggeriet i Stockholm den 14 november.

För andra året i rad har Stena Recycling frågat 5 000 konsumenter i Sverige, Danmark, Finland, Norge och Polen om hur de ser på hållbarhet och återvinningsbara produkter. Syftet är att få insikter som är relevanta för tillverkande företag och andra aktörer som strävar efter ökad cirkularitet.

Inflation och kostnadsökningar under året har tydligt påverkat konsumenternas möjligheter även om man fortfarande lägger stor vikt vid hållbara produkter.

• I Sverige har nästan var tredje konsument (29 procent) köpt färre återvinningsbara produkter jämfört med förra året.
  • Färre än i fjol – 21 procent jämfört med 25 procent – är villiga att betala mer för en återvunnen eller återvinningsbar produkt.
  • 65 procent anser att det är viktigt att det finns ett stort urval av produkter för en hållbar och klimatsmart livsstil.

– Svenska konsumenter är tydliga med att de vill kunna handla varor som bidrar till ökad cirkularitet. Men hindren är fortfarande för många. Inte minst bristen på tydlig märkning och annan information. Den egna ekonomin sätter också hinder i vägen för ambitionerna, det kan vi tydligt se i årets undersökning. Detta pekar även på en vedertagen missuppfattning om att hållbara produkter alltid är dyrare. För en del produkter är det i själva verket tvärt om. Däremot kan ett sämre utbud bidra till att upprätthålla den bilden, säger Anna Sundell, Head of Sustainability & Communications på Head of Sustainability & Communications på Stena Metallkoncernen.

Ekonomins inverkan har påverkat befolkningen olika mycket. Bland konsumenter med en lägre inkomst – 14 900 kronor i månaden eller under – har 27 procent köpt färre återvinningsbara produkter under året. Hos personer med en inkomst över 45 000 kronor i månaden är samma siffra endast 17 procent.

Om Circular Initiative:

I år är det femte gången Circular Inititative genomförs, som samlar nyskapande ledare från industri, teknik, näringsliv, akademi och politik. Temat i år är Scaling Up, vilket innebär att förverkliga djärva idéer och inleda produktionen av lovande prototyper. Enkelt uttryckt: Dags att ta språnget in i loopen och göra cirkularitet till en lönsam affär. På scenen i år syns bland andra Investor AB, Electrolux, ABB och Alfa Laval som kommer att dela med sig av sina lärdomar och utmaningar från de senaste åren. Även nya partners som Outokumpu och Vestas kommer att dela med sig av sina utmaningar och samarbeten.

Om undersökningen:

5 064 konsumenter i åldrarna 18–65 år i Norge, Sverige, Danmark, Finland och Polen har deltagit i undersökningen som genomfördes av Origo Group i maj 2023. I Sverige deltog 1 011 konsumenter. Den 14 november presenteras den fullständiga rapporten Circular Voice 2023 under konferensen Circular Initiative.

Hur har årets prisökningar på produkter och tjänster påverkat dig i köp av återvunna produkter?
1 – Jag har köpt signifikant färre sådana produkter/tjänster
5 – Jag har köpt signifikant mycket fler sådana produkter/tjänster

1 12% 13% 12% 7% 13% 11%
2 13% 16% 12% 14% 11% 18%
3 48% 47% 45% 49% 47% 54%
4 20% 18% 22% 21% 21% 14%
5 8% 6% 9% 9% 8% 3%

Antal som har köpt färre återvunna produkter

Män Kvinnor 18–29 år 30–39 år 40–49 år 50–65 år Inkomst
0–14,9’ SEK
15–24,9’ SEK
25–44,9’ SEK
45’+ SEK
28% 30% 27% 31% 31% 27% 27% 23% 25% 17%

Hur viktigt är det för dig att där finns många produkter tillgängliga för en hållbar/klimatsmart livsstil?

1 – Inte alls
5 – Väldigt viktigt

1 4% 5% 8% 6% 3% 5%
2 5% 5% 9% 7% 4% 6%
3 20% 24% 26% 24% 17% 25%
4 31% 34% 34% 32% 30% 36%
5 39% 31% 24% 31% 47% 28%

Vad är du beredd att betala för en produkt som är gjord av återvunnet material och kan återvinnas?

Mindre 11% 12% 14% 11% 10% 12%
Lika mycket 70% 68% 69% 67% 70% 75%
Mer 20% 21% 17% 22% 20% 13%
2022 2023
Mindre 11% 12%
Lika mycket 65% 68%
Mer 25% 21%

Presskontakt:

Åsa Ahlgren Berndtson, Kommunikationschef, Stena Recycling Sverige. Tel: +46 723 70 10 47, asa.ahlgren.berndtson@stenarecycling.se

Om Stena Recycling

Stena Recycling är Sveriges ledande återvinningsbolag och en helhetspartner för att utveckla hållbara cirkulära lösningar inom alla typer av verksamheter. Med 1 900 engagerade medarbetare och 90 anläggningar över hela landet skapar vi långsiktiga lösningar varje dag för såväl kunder som för samhället i stort. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi.

www.stenarecycling.se