Stena Recyclings klimatmål har godkänts av Science Based Targets initiative

Report this content

Stena Recycling har fått sina mål för minskad klimatpåverkan godkända av den globala organisationen Science Based Targets initiative, SBTi. Därmed blir Stena Recycling ett av de första europeiska företagen inom återvinning och avfallshantering att få sina mål godkända av SBTi.

Stena Recycling-koncernen, med verksamhet på åtta marknader i Europa, har åtagit sig att minska utsläppen av växthusgaser, dels från den egna verksamheten (Scope 1 & 2) med 50 procent till 2030 med 2021 som basår, och dels i värdekedjan (Scope 3) med 25 procent inom samma tidsram. De utsläpp som omfattas i värdekedjan är de som kommer dels från inköpta varor och tjänster, samt ingående och utgående transporter. Utöver målet för 2030 har Stena Recycling också lämnat in ett åtagande om att sätta nettonollmål för 2050, vilket ännu inte har validerats.

− Vi bidrar redan nu till att minska klimatpåverkan genom att omvandla våra kunders avfall till nya resurser med hjälp av avancerade återvinningsmetoder. Men vi är också fast beslutna att minska vårt eget klimatavtryck. De godkända vetenskapligt baserade målen kommer att vara ett stöd i arbetet med att utveckla våra tjänster inom återvinning och cirkulära lösningar. Vi strävar efter att göra det med en så låg klimatpåverkan som möjligt genom hela vår verksamhet och värdekedja, säger Kristofer Sundsgård, VD för Stena Recycling.

Arbetet med att ta fram en färdplan och handlingsplan för att nå målen är redan i gång. Stena Recycling kommer att fokusera på att minska utsläppen från egna arbetsmaskiner och lastbilar genom elektrifiering och användning av biobränslen, övergång till fossilfri el i verksamheten, samt att se över logistikkedjan och samarbeta med transportleverantörer för att hitta mer koldioxideffektiva lösningar.

− Att få våra vetenskapligt baserade mål validerade är ett viktigt erkännande av våra hållbarhetsambitioner, säger Anna Sundell, Hållbarhets- och kommunikationschef.

− Vi är mycket stolta över hur vi bidrar till utvecklingen av den cirkulära ekonomin, vilket minskar behovet av klimatintensiv utvinning av råmaterial. Men utöver att vara hållbara i vad vi gör, är det också viktigt att vi är hållbara i hur vi gör det. Därmed kan vi påskynda utvecklingen mot en koldioxideffektiv verksamhet.

För mer information kontakta:

Anna Sundell, Hållbarhets- och kommunikationschef, Stena Metallkoncernen anna.sundell@stenametall.se Telefon: 010-445 1934

Om Stena Recycling
Stena Recycling är ett av Europas ledande återvinningsföretag och erbjuder heltäckande lösningar inom återvinning och cirkulära tjänster. Varje år återvinns cirka sex miljoner ton avfall och uttjänta produkter från mer än 100 000 kunder inom en rad olika branscher. Genom att hålla resurserna i omlopp spelar Stena Recycling en viktig och central roll i omställningen till en cirkulär ekonomi. Förutom den faktiska återvinningen stöttar Stena Recycling också sina kunder i deras utveckling mot hållbara affärsmodeller genom sin konsultverksamhet Stena Circular Consulting. Stena Recycling är en del av Stena Metallkoncernen. För mer information, besök www.stenarecycling.com