Findus hittar återvinningslösningar med Stena Recycling

Efter ett par års samarbete har Findus och Stena Recycling tecknat ett 10-års avtal gällande återvinning. Avtalet innebär att Stena Recycling återvinner alla materialslag åt Findus, men också att genom samarbete hitta innovativa lösningar för utökade återvinningsmöjligheter. Allt i linje med Findus hållbarhetsarbete.

Findus, som finns med fabrik och huvudkontor i Bjuv samt en fabrik i Helsingborg, genererar både organiskt och ickeorganiskt avfall från sina anläggningar. Av största vikt är att minska avfallsmängden och öka återvinningen. Stena Recycling hjälper Findus att öka både kontrollen och kostnadseffektiviteten. Regelbundna uppföljningsmöten, installation av komprimerande utrustning för att minimera antalet transporter samt utbildning är några exempel som samarbetet genererat.
     – Genom utbildning har vi ökat medvetenheten bland personalen. Vi har utsett ”avfallsgeneraler” vid varje skift och genomfört en tydligare märkning av kärlen för att förbättra sorteringen av återvinningsmaterial, säger Christoffer Schönbeck, miljö och säkerhetschef på Findus.

Stena Recycling tar hand om alla materialslag och innovativa återvinningslösningar möjliggör så väl optimal förädling som rätt avsättning. Hög servicegrad och ett nära samarbete har skapat en lönsam avfallshantering för Findus.
   – Findus sätter stort värde på sitt hållbarhetsarbete och är väldigt aktiva i vårt samarbete. Det gör bland annat att vi tillsammans kan hitta nya fraktioner, som i första skedet kanske inte var tänkt för återvinning men som vi hittar en lösning för som dessutom visar sig generera ett värde för kunden. Det är ett bra exempel på att miljönytta och affärsnytta går hand i hand, säger Mattias Lindell, kundansvarig från Stena Recycling i Åstorp.

Utöver avtalet för den dagliga återvinningshanteringen undertecknades ytterligare ett avtal, också det på 10 år, för att bygga en plattform där Findus och Stena Recycling gemensamt får möjlighet att utveckla nya metoder och kompetens för att minimera avfall.

Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling AB, tel. 0723-70 10 17, annette.bjorklund@stenarecycling.se

Genom utbildning har vi ökat medvetenheten bland personalen
Christoffer Schönbeck, miljö och säkerhetschef på Findus
Tillsammans kan hitta nya fraktioner, som i första skedet kanske inte var tänkt för återvinning men som vi hittar en lösning för som dessutom visar sig generera ett värde för kunden