Stena Recycling återvinner höghastighetsfärja

Höghastighetsfärjan Stena Voyager har gjort sin sista färd och anlänt till Landskronavarvet för att återvinnas.
   – Att återvinna det stora fartyget Stena Voyager är ett spännande och intressant projekt. Här får vi möjlighet att utnyttja vår erfarenhet och våra effektiva processer för återvinning av flera materialslag, säger Staffan Persson, VD för Stena Recycling.

Det ledande återvinningsföretaget Stena Recycling har fått i uppdrag av Stena Line att återvinna färjan HSS Stena Voyager. Fartyget är 126 meter långt och 40 meter brett. Återvinningsarbetet kommer att pågå en bit in i nästa år.
   – Vi börjar högst upp i avfallstrappan och ser över vad som kan återanvändas, till exempel köksutrustning, livbåtar och möbler, säger Ann-Charlotte Ramström, chef för Stena Recyclings filial i Karlskrona som ansvarar för fartygsåtervinningen.

Återvinningen av fartyget kommer att ske i Landskrona vid kaj och på stapelbädd. Det gäller att ha kontroll på vikt och balans under hela nedmonteringen. Flera olika materialslag ska tas om hand, som plast, metall och farligt avfall.
   – För oss är det viktigt att ha kontroll på att fartyget tas om hand på ett miljö- och säkerhetsmässigt professionellt sätt. Därför är vi glada för att kunna anlita vårt systerbolag Stena Recycling, säger Joakim Kenndal, Informationschef för Stena Line.

Stena Voyagers alla olika komponenter återvinns så långt det är möjligt och på så sätt bidrar fartyget till kretsloppet. Bara att återvinna den stora mängden aluminium, istället för att framställa ny, sparar uppemot 15 000 ton koldioxid, något som motsvarar 2 500 varv runt jorden med bil.
   – Fartyget består till mestadels av aluminium. Det är en metall som är energikrävande att framställa. Att återvinna den sparar hela 95 procent av energimängden jämfört med att framställa ny och fartyget kan återuppstå i form av exempelvis bildelar eller möbler, säger Ann-Charlotte Ramström.

Generell projektplan

• Inventering med miljödeklaration
  • Plan för återvinningsprocessen och den stegvisa demonteringen
  • Andrahandsmarknad för vissa delar