Stena Recycling ökar kapaciteten

Report this content

Det ledande återvinningsbolaget Stena Recycling AB inviger en ny fragmenteringsanläggning i Huddinge. Anläggningen är anpassad för modern återvinning där 60 procent mer återvinningsmaterial nu kan bearbetas med 15 procent lägre motoreffekt.

På onsdag invigs den nya fragmenteringsanläggningen i Huddinge. Stena Recycling har investerat 75 miljoner i ny teknik, en satsning som möjliggör ökad återvinning, ger starkare miljöskydd och gynnar återvinningsbranschen.
   – Det är glädjande att kunna göra en sådan satsning trots en svag samhällskonjunktur. Vi har möjliggjort tillväxt för återvinningsbranschen samtidigt som vi bidrar till en lägre miljöpåverkan, säger Staffan Persson, VD på Stena Recycling.

Själva fragmenteringsprocessen finfördelar uttjänta järn- och metallprodukter, som exempelvis bilar och tvättmaskiner. Materialet renas och sorteras i fyra olika fraktioner: järn, blandade metaller, en bränslefraktion och en ren avfallsfraktion. Via långa transportband åker materialet in i en stor kvarn som roterar med 500 varv per minut. Där delas det upp i mindre bitar och åker vidare i processen. Det är en effektiv återvinningsmetod där järnet och metallerna sedan blir råvaror för stålverk och smältverk och till sist nya produkter i samhället.
   – Vi har med detta skapat norra Europas modernaste processindustri för fragmentering. Allt på en exemplarisk plats när det gäller god logistik och en återvinning i toppklass för näringsliv och kommuner, säger Johan Brinell, chef för Stena Recyclings fragmenteringsanläggning i Huddinge.

Hela den nya fragmenteringsanläggningen är anpassad till skärpta miljökrav samt har säkerhet och arbetsmiljö av världsklass. Förutom att dammutsläpp minskar tack vare att kvarndelen är helt innesluten, är bullernivån avsevärt lägre. I anslutning till anläggningen har även en ny lösning för dagvattenrening byggts för att klara framtidens reningskrav.

För mer information kontakta:
Annette Björklund, Kommunikationschef, Stena Recycling AB, tel. 0723-70 10 17, annette.bjorklund@stenarecycling.se
Johan Brinell, Chef fragmenteringsanläggningen Huddinge, Stena Recycling AB,
tel. 010-445 71 45

Stena Recycling AB är ett av Sveriges ledande återvinningsföretag med närmare 100 anläggningar, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder, och med drygt 1 000 anställda. Vår verksamhet, som grundades 1939 av Sten A Olsson, har vuxit till en hantering av 2,5 miljoner ton återvinningsmaterial årligen. Vår målsättning är att förädla materialet till ny råvara på klokaste sätt, samt att bidra till miljönytta och en stark ekonomi för våra kunder. Vi vet hur råmaterial utvinns, bearbetas, används och till slut återanvänds, återvinns eller, om det är nödvändigt, oskadliggörs eller deponeras. Det är maximering av resurserna som är vår kärnverksamhet. Stena Recycling är en del av Stenasfären och ingår i Stena Metallkoncernen, som bedriver verksamhet på cirka 250 platser i 14 länder. Läs mer på www.stenarecycling.se

Taggar:

Citat