Telge Kraft och Stena Renewable fördjupar elhandelssamarbete

Report this content

Den 1 januari tog Telge Kraft över förvaltningen av Stena Renewables totala vindkraftproduktion på cirka 670 GWh om året. Det är en fördjupning av ett samarbete som inleddes 2013 och som även omfattar försäljning av LEC-certifikat och elcertifikat.

Telge Kraft förvaltar sedan den 1 januari vindkraftproducenten Stena Renewables totala elproduktion. Det är en fördjupning av det samarbete som inleddes 2013 när Stena Renewable byggde sin stora vindkraftpark i småländska Lemnhult.

– Telge Kraft är en portföljförvaltare som arbetar proaktivt för att förbättra förutsättningarna för miljövänlig elproduktion. Företaget har tagit fram ett nytt koncept, och vi är mycket nöjda med det värde som det nya avtalet skapar för oss som vindkraftsproducent, säger Peter Zachrisson, vd för Stena Renewable.

Stena Renewable driver idag 98 vindkraftverk i Ludvika, Vetlanda, Laholm och Härnösand. Den totala produktionen uppgår till cirka 670 GWh om året. Bolagets utbyggnadsmål är att skapa investeringsmöjligheter för 40 nya vindkraftverk per år.

– Stena Renewable är en aktör som verkligen ligger i framkant kring vindkraftsinvesteringar i Sverige. Vi är mycket glada att de väljer Telge Krafts helhetskoncept kring förvaltning av elproduktion och LEC-certifikat, säger Frans Lundquist, vd för Telge Kraft.

Telge Krafts uppdrag är att sälja den el som Stenas Renewable producerar och förvalta den framtida produktionen i en prissäkringsportfölj. I uppdraget ingår även att sälja LEC-certifikat och elcertifikat.

Telge Kraft är Sveriges största portföljförvaltningsföretag på elmarknaden. Företaget erbjuder förvaltnings- och administrationstjänster åt större företag i Norden. Telge Kraft har 44 anställda, och hanterar 2014 en elförbrukning och elproduktion om 13 TWh åt sina kunder. För vindkraftsproducenter erbjuder Telge Kraft förvaltning av el, balanskraft, elcertifikat, ursprungsgarantier och LEC-certifikat. www.telgekraft.se

Stena Renewable är Stena Sfärens bolag för investeringar i vindkraft. Stena Sfären är verksam inom färjelinjer, rederi, offshore, fastigheter, finans samt handel och återvinning av metaller. Sfären omsatte ca 60 Mdr kr under verksamhetsåret 2012. Antalet anställda uppgår till ca 20 000. För ytterligare information besök www.stenarenewable.com

Kontaktuppgifter:
Peter Zachrisson, vd Stena Renewable AB, peter.zachrisson@stena.com, Telefon 031-85 53 93, Mobil 0704-85 53 93
Frans Lundquist
, vd Telge Kraft AB, frans.lundquist@telge.se, Telefon 08-550 224 45, Mobil 070-851 58 79

Taggar: