Kraftig ökning av mobila resebokningar

Report this content

Den mobila trenden är stark. Allt fler svenskar bokar nu resan med mobilen eller surfplattan. Hos nätresebyrån MrJet uppmäts nya rekord i både trafik och bokningar. Smidigheten och lägre priser i mobilen ligger bakom det nya beteendet hos resenärerna. De som bokar mobilt kan dryga ut sin reskassa rejält.

Hos MrJet ökade den mobila trafiken till sajten under 2012 med drygt 150 % och antalet bokningar mer än fördubblades jämfört med föregående år.

- Svenskarna har upptäckt hur smidigt det är, men även hur mycket billigare det kan bli att boka mobilt istället för på datorn. Priserna kan vara upp till 65 % lägre i mobilen, säger Björn Alvarsson, marknadschef på MrJet.

Bokningsstatistiken visar även att kunder som redan befinner sig på resande fot ofta använder mobilen för att snabbt hitta lediga hotellrum i närheten.

- Hotellen kan snabbt ladda upp rum i sista minuten i och med att de hellre säljer dem till ett kraftigt rabatterat pris än att de låter dem stå tomma, säger Björn Alvarsson.

För att fler ska kunna boka förmånligt via mobilen eller surfplattan storsatsar MrJet vidare på det mobila utbudet.

Ny Android-app

Som komplement till MrJets mobilsajt och hotell-app för iPad lanserades i dagarna den nya hotell-appen för Android. I vår väntas nästa stora lansering äga rum.

- Vårt utvecklingsteam i Chicago jobbar för fullt på det som kommer att bli vårt hittills största steg i den mobila världen, avslöjar Alvarsson.

Mellanskillnaden

Här är ett dagsfärskt exempel på hur mycket pengar det finns att spara genom en mobil hotellbokning i Paris och vad man kan köpa för mellanskillnaden:

Hotel Unic Renoir Saint Germain Paris

7 nätter (11-18 mars), del i dubbelrum

Aktuellt pris/person i mobilen (så kallad Mobile Deal): 2 653 kr*

Ordinarie pris: 4 690 kr

Länk till nya Android-appen: https://play.google.com/store/apps/details?id=se.mrjet.hotel

Alla mobila erbjudanden, oavsett mobiltelefon, finns tillgängliga på m.mrjet.se.

*Priset hittades på m.mrjet.se den 6 februari 2013 kl 09.00.

För mer information, vänligen kontakta:

Lina Rödin, CRM & PR Executive

lina.rodin@ebookers.com