Ny kedja utvecklar stenbranschen i Sverige

Report this content

Sveriges ledande stenhuggerier bildar kedjan Steny. Motivet är att stärka den svenska stenindustrins konkurrenskraft genom att säkra hög kvalitet och lokal service till kunderna. Stenyföretagen omsätter drygt 170 mkr och finns på elva orter i Sverige, men ambitionen är att kedjan ska växa genom att fler stenhuggerier ansluter sig.

- Stenindustrin har lång tradition i Sverige, men vår bransch är splittrad på många små företag. För att möta den ökade konkurrensen från utländska aktörer och ha resurser att utveckla branschen har vi bildat Steny, den första kedjan för stenindustrin, berättar Paul Persson, initiativtagare till Steny och ägare till Landernäs Marmor i Lund.

Steny AB ägs av delägarföretagen som samtliga är lokala entreprenörer med fokus på natursten som inredningsmaterial. Användningsområdena i dag är framförallt bänkskivor i kök, badrum och golv, men det finns stor potential för ökad användning. Kunderna är privatpersoner, byggföretag, köksföretag och arkitekter.

- Natursten är ett vackert och hållbart material. Vi ser att intresset för sten ökar, samtidigt som kunskapen generellt är låg. Det finns exempel på att konsumenter har blivit lurade att köpa dålig sten i tron att natursten alltid är sten. Även om priset kan verka lågt så blir det på sikt dyrt om produkten inte håller vad den lovar, menar Paul Persson.

Ett gott val

Steny står som garant för hög kvalitet, service och hantverksmässig kunskap. Delägarna har stark ställning på respektive lokala marknad och vinner fördelar genom att samverka. Det gemensamma bolaget ska samordna inköp, utveckla marknadsföringen, medverka i de upphandlingar som görs av kökskedjor och byggföretag, samt arbeta med utbildning. På sikt kommer Steny att lansera ett franchisekoncept för att stärka den lokala närvaron.

- Vi vill att Steny ska vara ett gott och tryggt val för kunderna. En stark svensk kedja ger dessutom goda möjligheter att ytterligare stärka och utveckla hela branschen, säger Sophie Persson, ordförande i styrelsen för nybildade Steny AB.

För ytterligare information, var god kontakta

Paul Persson, delägare, paul@landernas.se, 0708-47 11 48

Sophie Persson, styrelseordförande, sophie.persson@agent-a.se, 0733-86 56 60

Pressbilder, fakta och lista över återförsäljare finns tillgängligt på www.steny.se