Kritikerrosad succédebut får skrämmande bra uppföljare

Report this content

Bredbandsbolagets grundare Stefan Tegenfalk hade ingen aning om att han skrev på sin första bok. Han hade fått en skrivarkurs i 40-årspresent och gick motvilligt dit. Efter ett första utkast erbjöd kursledaren honom bokkontrakt.
Nu följer han upp sin rosade debut Vredens tid med skräckfulla Nirvanaprojektet.

Leo Brageler är spårlöst borta. Forskningschefen, som kommit undan efter att gjort sig skyldig till ett antal brutala mord, tycks ha försvunnit från jordens yta. Fallet står stilla. Men så plötsligt får kriminalkommissarie Walter Gröhn och hans följeslagare, analytikern Jonna de Brugge, ett genombrott. Ett gisslandrama har tydliga kopplingar till Brageler, och polisduon förstår snart att den de jagar hålls fången. Av vem? Och varför?

Men varje gång de närmar sig svaret tycks deras planer redan ha kommit till kidnapparnas kännedom, och de börjar förstå att det finns allvarliga läckor inom poliskåren.

Nirvanaprojektet är andra delen i Stefan Tegenfalks trilogi om kriminalkommissarie Walter Gröhn. Om debuten Vredens Tid sa Iwan Morelius, ordföranden av Svenska Deckarakademin, att »den här fullfjädrade debutthrillern plockar jag utan minsta tvekan in bland ÅRETS BÄSTA BÖCKER«. Kritikerkåren var enig om att det var en färgstark och rafflande debutbok. Veckotidningen Allas skickade ut 100 000 ex till sina läsare, men även hos prenumeranterna var intresset så stort att de fick beställa ytterligare böcker.

Precis som Stefans första bok släpps Nirvanaprojektet även som ljudbok, inläst av skådespelaren Reine Brynolfsson. Den felande länken, sista delen i trilogin, släpps under våren 2011.

Om författaren: Stefan Tegenfalk är född 1965 och bosatt på Ekerö utanför Stockholm. Han arbetar med forskning och utveckling inom telekom och var med och startade Bredbandsbolaget.

Läs mer om förlaget här www.massolit.se/nirvanaprojektet/

För ytterligare info, rec-ex eller intervjuförfrågningar, vänligen kontakta Mattias Eriksson på Stevali Public Relations

TELEFONNUMMER: 070 735 71 73 EMAIL: mattias@stevali.se

Taggar: