Så borde chefen bete sig!

Report this content

Vem kan egentligen mest om ledarskap – den som leder eller den som blir ledd? Ledarskapsböcker är ofta skrivna av ledare – för andra ledare. Det kan ju tyckas lite märkligt, för de allra flesta av oss är ju inte chefer och kan just därför en hel del om ledarskap. För första gången kommer nu en ledarskapsbok skriven ur ett medarbetarperspektiv.

Michael Pieschewskis Håll drömmen vid liv – Människor i väntan på ledarskap (Bookhouse) är en bok om ledarskapets ansvar och möjligheter, där man lär känna olika typer av chefer och får konkreta tips på professionellt ledarskap.

Drömmen om framgång delas av alla i organisationen men sällan möter man chefer och ledare som ser de anställdas framgång som sitt viktigaste uppdrag. Men det är just det ledarskap handlar om, en vilja att förverkliga andra människors drömmar. För det är med hjälp av drömmarna, och önskan att förverkliga dem, som medarbetarna får energi och hopp. Därför är det ledarens uppgift att omvandla affärsplanen till något som kan ge medarbetaren just detta.

Författaren Michael Pieschewski har aldrig varit chef eller ledare men som underställd har han observerat och noga reflekterat över ledarskapets många uppdrag och utmaningar. Under hela sitt yrkesliv, bland annat på SAS, har han arbetat som projektanställd, vilket innebär att han ofta fått nya chefer att samarbeta med. Hans grundtro är att om medarbetare får utrymme att göra ett bra jobb så blir det bra.

Håll drömmen vid liv är en ledarskapsbok sprängfylld av inspirationskällor, citat, korta berättelser och tankeväckande resonemang. Det här är utmärkt läsning för den som vill utvecklas och inspireras, oavsett roll på arbetsplatsen.

Önskar ni ett rec-ex, vill ni intervjua Michael Pieschewski eller publicera några av hans handfasta tips, vänligen kontakta:

Anna Fribergh

PR- och marknadschef STEVALI PUBLIC RELATIONS