UPPFÖLJAREN TILL SUCCÉN MITT LIV SOM HUND

(Se bifogad PDF)

Sexton år har gått sedan senaste romanen. Med Hundens paradis fullbordar författaren Reidar Jönsson Hundtrilogin, som inleddes med rosade romanerna Mitt liv som hund och En hund begraven.

I Mitt liv som hund fick vi möta pojken Ingemar Johansson som med en sjuk mor och en far till sjöss inackorderas hos sin morbror i de småländska skogarna. Han tvingas odla sin humor som vapen mot ensamhet, längtan och desperation. Fem år senare lät Reidar Jönsson porträttera Ingemar som blivande man i En hund begraven.

Efter att andra delen i trilogin släppts i USA 1991 skrev Los Angeles Times litteraturkritiker Willars Manus att »antagligen kommer det om några år en avslutande bok i den trilogi som alltmer framstår som en av de mest lysande litterära prestationerna i modern tid«.

Här är den nu. I Hundens paradis är det 2000-tal och Ingemar är en desillusionerad och sörjande änkling. Han är redo att ta sitt liv, men misslyckas som vanligt och somnar. I ett drömliknade tillstånd söker han lindring för sin stora sorg och ro i sin förvirrade själ. Det är en stark tragikomisk reseskildring som ger sig rakt ut i världen via själens mest privata rum.

Lasse Hallströms filmatisering av Mitt liv som hund, där Reidar Jönsson även var delaktig i manusskrivandet, är ett av svensk films guldkorn. Det är 25 år sedan filmen hade premiär och journalisten Gunnar Nordström håller på att producera en dokumentär om vilken betydelse berättelsen om Ingemar haft för människor genom åren. Snart drar även filmatiseringen i gång av andra boken En hund begraven. Den här gången sätter sig amerikanen Bill Birrell i regissörsstolen.

Reidar Jönsson föddes i Malmö 1944. Han debuterade 1969 med romanen Endast för vita. Kritikerna rosade honom och med framgångarna med Emilia, Emilia! etablerade Reidar Jönsson sig som en framstående författare och dramatiker. Sitt internationella genombrott fick han med romanen Mitt liv som hund 1983, som filmatiserades och fick Både Guldbagge och Golden globe, samt två Oscarsnomineringar för bästa film och manus 1987. Mitt liv som hund följdes 1988 upp av En hund begraven, även den en internationell bästsäljare. Den tredje avslutande delen Hundens Paradis ges ut på förlaget DARWIN BOOKS. Reidar var under en längre period bosatt i Los Angeles och skrev manus åt ett stort antal amerikanska filmbolag, men lämnade Hollywood för en tjänst som långfilmskonsulent på Svenska Filminstitutet. Reidar Jönsson bor idag i Stockholm och är återigen författare på heltid.

För recensionsexemplar och intervjuer med Reidar Jönsson, vänligen kontakta:

ANNA FRIBERGH STEVALI PUBLIC RELATIONS
TELEFON: 0709570033 E-POST: anna.fribergh@stevali.se