Fem kulturkrockar för svenska fans i Brasilien

Report this content

När avsparken gick i Johannesburg 2010 var det få besökare eller tv-tittare som var beredda på den trumpetliknande vuvuzela-kakafoni som utbröt och höll i sig hela vägen fram till finalen den 11 juli. Steve Perrymans experter reder ut vad man nu kan förvänta sig vid avspark i Sao Paolo på torsdag.

-          Varje världsmästerskap ger oss en möjlighet att lära oss mer om andra länders sedvänjor och det gäller inte minst läktarkulturen säger Linus Åström på Steve Perryman Sport Travel

Fem kulturkrockar för svenska fans i Brasilien:

1.       Paxa vs. vara först på plats

Normalt sett har sittplatsnummer ingen särskild tyngd hos de brasilianska fotbollsfansen.  Den som är först på plats tar helt sonika en ledig stol. Dock kommer det under VM finnas personal på plats för att upprätthålla ordningen och se till att du får rätt plats.

2.       Samba och samba igen

Även om vi nu inte hör ljudet av vuvuzelorna så är fotboll i Brasilien ett minst sagt högljutt evenemang. Samban och trummorna sätter igång långt innan matchen startar och fortsätter oavsett vilket lag som gör mål. Räkna också med att stå upp mer än du sitter ner.

3.       Familjär och kärleksfull stämning på läktarna

Efter en tråkig vårvinter på de allsvenska läktarna och även på den brasilianska ligans läktare kan det kännas skönt att veta att när landslaget spelar är det fest och inget annat. Våld existerar inte.

4.       Alkohol inne på arenorna

Det sägs att var fjärde öl i Brasilien dricks i samband med fotbollstittande. De senaste åren har dock alkoholförbud införts på arenorna. VM är dock undantaget och öl kommer att serveras.

5.       Vulgära ramsor

Det är mycket känslor på de brasilianska läktarna. Ramsor och sånger innehåller ofta vulgära uttryck som är långt ifrån politiskt korrekta. Det ”drabbar” ju dock bara dem som förstår portugisiska.

-          Även om VM sker på andra sidan jorden och Sverige inte deltar så är det en hel del svenskar på plats och vi tror att dessa kommer få en fantastisk upplevelse, inte minst tack vare de kulturella olikheterna, säger Linus Åström

Om Steve Perryman Sport Travel

Steve Perryman Sport Travel har funnits sedan 1997 och drivs av devisen att ”sport är bättre live”. Företaget är Nordens ledande researrangör inom sport och underhållning och erbjuder biljetter till de flesta matcher och race. Steve Perryman Sport Travel finns i Sverige, Norge, och Finland. Företagsnamnet kommer från fotbollslegenden och tillika delägare i företaget, Steve Perryman. Perryman gjorde 866 matcher för Tottenham Hotspur mellan åren 1969 och 1986 och har vunnit en rad engelska och internationella titlar. För mer information, besök : www.steveperryman.se

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Madsen, marknadsansvarig, Steve Perryman Sport Travel

0730 63 63 05, Anna.madsen@steveperryman.se