• STF/

Se filmen när Sveriges statsminister svarar för Sverige i The Swedish Number

Report this content

Onsdagen den 6 april lanserades The Swedish Number och därmed fick Sverige som första land i världen ett eget telefonnummer. Hela världen kan ringa in till numret och alla i Sverige kan vara med och svara. Initiativet har blivit en succé och över 63000 samtal från 173 länder, till en total samtalstid på över 157 dygn, har redan gjorts. Nu har även Sveriges statsminister Stefan Löfven anslutit sig till projektet och tagit emot samtal från hela världen.

Idén till The Swedish Number togs fram av Svenska Turistföreningen och grundar sig i tanken om att ge alla svenskar en chans att uttrycka sig och dela med sig av sitt Sverige. Syftet är att få fler att upptäcka Sverige, och att ge svenskarna en chans att berätta om sitt land på sitt sätt. Det fungerar som ett vanligt samtal, men när någon ringer kopplas samtalet till en slumpvis svensk. Initiativet är också en hyllning till årsdagen av tryckfrihetsförordningen som infördes för 250 år sedan och som innebar att censuren avskaffades.

Nu har även Sveriges statsminister Stefan Löfven anslutit sig och tagit emot samtal från hela världen.

– Det var jätteroligt att svara för Sverige. För mig var det självklart att hjälpa till på ett hörn för att uppmärksamma Sverige som turistdestination. Besöksnäringen är oerhört viktig för oss och målet är att fler ska upptäcka allt Sverige har att erbjuda, säger statsminister Stefan Löfven.

Se filmen när statsminister Stefan Löfven svarar för Sverige här:

Sedan lansering har The Swedish Number tagit Sverige och världen med storm. Medier världen över har rapporterat om numret, bland annat brittiska The Guardian och amerikanska USA Today, New York Times och India Times. Flera av de stora tv-programmen och radioshowerna har ringt upp numret i direktsändning och fått prata med slumpvis utvalda svenskar.

Totalt har över 17 000 svenskar laddat hem appen och svarar för Sverige.

– Vi är tagna över det stora engagemang som människor har visat detta projekt. Det har varit samtal från hela världen och svenskarna har svarat och agerat ambassadörer på ett föredömligt sätt. Att nu statsministern också tagit emot samtal känns givetvis extra roligt, säger Magnus Ling, generalsekreterare och vd på Svenska Turistföreningen.

Så funkar The Swedish Number:
När någon ringer The Swedish Number (+46 771 793 336 (0771 Sweden) kopplas personen till en slumpvis vald svensk. Är det upptaget kopplas samtalet vidare till någon annan svensk. Vem som helst som har en smartphone och ett svenskregistrerat telefonnummer kan anmäla sitt intresse att vara tillgänglig för samtal via The Swedish Number-appen.

För mer information, vänligen kontakta:
Jenny Engström, Press – och Kommunikationsansvarig, Tel: 08-463 21 34, Mobil: 0735-45 26 44,
jenny.engstrom@stfturist.se

Magnus Ling, generalsekreterare- och VD, Tel: 08 463 21 95, Mobil: 0738-30 77 67,
magnus.ling@stfturist.se

Erik Nises, Pressekreterare hos statsminister Stefan Löfven, Tel: 08 405 10 00 (växel), Mobil: 0725-42 03 74, erik.nises@regeringskansliet.se

Länk till kampanjfilm:

Länk till hemsida:
www.theswedishnumber.se

Länk till app:

App Store

Google play

SÅ HÄR SVARAR DU FÖR SVERIGE
1. Gå in på din telefons app store.
2. Sök på "The Swedish Number".
3. Ladda hem appen.
4. Följ instruktionerna och registrera dina uppgifter.
5. Svara för Sverige!

Samtliga samtal går via appen, men visas som ett vanligt samtal i din telefon.
Du vet inte vem eller varifrån i världen det ringer, och personen vet inte vem i Sverige som svarar. I appen väljer du enkelt själv när du är tillgänglig.

Om STF
Svenska Turistföreningen är en av Sveriges största ideella organisationer och har sedan starten 1885 varit pionjärer för att upptäcka Sverige. Genom att guida och inspirera till små och stora äventyr vill vi att fler människor ska få möjligheten att förstå och dela vår upptäckarlust. Vi vill värna om och utveckla våra unika miljöer så att vi kan lämna över dem till nästa generation. Föreningen har cirka 255 000 medlemmar och ungefär 350 boenden i Sverige, från fyr och fjällstation till skepp och hotell.

Internationellt är STF en del av vandrarhemsorganisationen Hostelling International med 4 000 anläggningar i 90 länder. Varje år arrangeras tusentals aktiviteter och kurser på anläggningarna och i föreningens ungefär 65 lokalavdelningar. STF ger ut medlemstidningen Turist. Helårsanställda är cirka 250 och STF omsätter ungefär 330 miljoner kronor.

Taggar: