Aktivare näringsliv i det brottsförebyggande arbetet

Ändra lagen så att butiksägare får möjlighet att portförbjuda kända snattare och inför kameraövervakning på försök vid särskilt brottsutsatta platser! Det föreslår Stockholms Handelskammare i en rapport, ”Brottsligheten i Stockholmsregionen – närlingslivets roll, ansvar och krav”, som presenteras i dag. Brottsligheten i Stockholm är oacceptabelt hög och drabbar inte bara privatpersoner. Företagare är i hög grad brottslighetens offer. De utsätts för rån, stölder och snatterier, skadegörelse och bedrägerier. Näringslivet har starka ekonomiska motiv och en stor – outnyttjad – potential att aktivt motverka brott. Men det kräver en medveten satsning från statsmakterna. – Närpolisreformen måste fullföljas och Stockholm behöver minst 1000 nya poliser. Närpoliserna är nyckeln i det lokala brottsförebyggande arbetet, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare. Stockholms Handelskammare anser att det krävs en bred kriminalpolitisk insats för att minska brottsligheten. Ett aktivt lokalt samarbete mellan kommunerna, polisen och näringslivet skulle kunna minska brottsligheten avsevärt. Det är inte enbart en fråga om resurser. – Företagare behöver få stöd och ökad kunskap om hur de kan skydda sig mot brott. Men även lagen behöver ändras, t ex så att butiksägare får rätt att avvisa notoriska snattare. Kameraövervakning av särskilt utsatta områden bör också införas på försök, säger Peter Egardt. I rapporten föreslås också att den brottsförebyggande aspekten skall få större utrymme i stadsplaneringen och att tunnelbanan får sådan bevakning att nattrafiken kan återupptas under trygga former. För mer information kontakta Peter Egardt, tel 08-555 100 42, mobil 070-560 00 91 eller Anna Wersäll, tel 08-555 100 17, mobil 070-580 89 04.