Bättre företagarklimat nödvändigt för tillväxt och jobb i Stockholm

Låt stockholmarna behålla sina egna skatter. Rädda Stockholms innerstad från trafikkaos. Bygg hela ringleden runt Stockholm. Gör Stockholm till en snygg och trygg stad. Ta bort fastighetsskatten. Det är Stockholmsföretagens krav till politikerna inför det kommande valet. Oavsett vilket parti som vinner valet så behövs en kraftansamling för ett helt annat näringslivsklimat, så att Stockholm kan fortsätta att driva Sveriges tillväxt och skapa välstånd och nya jobb i företagen, säger Gustaf Douglas, styrelseordförande i Stockholms Handelskammare. Det orimliga skatteutjämningssystemet måste slopas. Varje stockholmare betalar tusentals kronor varje år till övriga landet. Det är ett exempel på den negativa inställning till Stockholmsregionen, som finns i både regering och riksdag. Trafikpolitiken måste ta hänsyn till att Stockholm är en storstad, som inte fungerar utan bilar. Stockholm växer med ett Uppsala på tio år. Med dagens trafikpolitik proppas Stockholms innerstad igen. Gatuavstängningar, färre körfält och andra trafikhinder leder till köer och miljöförstöring. Stockholm måste äntligen få kringfartsleder som avlastar innerstaden från trafik. Bromma flygplats måste finnas kvar. Stockholm är fullt av klotter och skräp. Stadens budget för att hålla rent och snyggt på gator och torg har halverats de senaste tio åren. Näringslivet uppmanar nu staden att städa upp. Det behövs fler poliser i Stockholm. Polisens resurser minskar, trots att brottsligheten ökar. Fastighetskatten drabbar boende och företag i Stockholmsregionen oproportionerligt hårt och måste avskaffas. Stockholmarna betalar över 40 procent av landets skatter på bostäder och 50 procent på kommersiella lokaler, trots att bara 20 procent av befolkningen bor här. Stockholms Handelskammare är en medlemsorganisation för det samlade näringslivet i Stockholms län. Styrelsen består av Gustaf Douglas (ordförande), Jacob Wallenberg, S-E-Banken, Rutger Barnekow, Roland Fahlin, ICA Handlarnas AB, Johan Gernandt, Gernandt & Danielsson Advokatbyrå, Bo Granqvist, Bo Granqvist AB, Maria Lilja, Nyman & Schultz, Urban Jansson, Bernt Magnusson, NCC, Lars A Stålberg, Ericsson, Magnus Uggla, Handelsbanken samt Annmarie Wildell, Wildellgruppen. För ytterligare kommentarer kontakta Gustaf Douglas, tel 08-679 66 77 eller Tord Tanneberg, Stockholms Handelskammare, tel 08-613 18 43 (070-560 01 08).