Inga tillfälliga mutgränser för statsministern

Söndagens Svenska Dagbladet hade som huvudrubrik på första sidan ”Höjd mutgräns för Persson”. I texten därunder kunde man läsa att ordföranden i Institutet Mot Mutor, professor Madeleine Leijonhufvud, hade uppgett att Institutet ”tillfälligt” höjt beloppet för tillåten gåva till tusen kronor plus blommor. Detta har sedan återgetts i andra tidningar. Madeleine Leijonhufvud har inte talat om något tillfälligt höjande av en beloppsgräns. Vad hon berättade för Svenska Dagbladets reporter var att Institutet vid besvarande av frågor från företag och organisationer inför uppvaktningen av statsministern konstaterat att riktmärket en procent av basbeloppet, givet av Institutet under många år, inte är realistiskt idag. Prisläget är trots ringa eller ingen inflation sådant att även klart måttfulla gåvor, t ex av ett omsorgsfullt inramat större fotografi, i regel kostar mer än några hundra kronor. Att detta skulle gälla enbart för gåvor till statsministern på hans femtioårsdag har aldrig hävdats, vare sig till de frågande företagen eller till Svenska Dagbladets reporter. (Jmf Thorsten Cars, Mutbrott, bestickning och korruptiv marknadsföring, 1996, sid 67, ”När det gäller femtio_ eller sextioårspresenter av representationskaraktär till kunder, leverantörer och andra affärskontakter framstår ett maximiriktvärde på cirka tre procent av basbeloppet beträffande mottagare inom den offentliga sektorn som rimligt under förutsättning att det inte gäller speciellt integritetskänsliga mottagare...”). Alla fall kan inte behandlas lika. Men någon beloppsgräns när det gäller tillbörliga uppvaktningar gäller inte speciellt för statsministern. För kommentarer kontakta Madeleine Leijonhufvud, tel 08_16 32 77 eller Torbjörn Lindhe, sekreterare i IMM och jurist vid Stockholms Handelskammare, tel 08_555 100 48.