Tillåt parallellimporten!

Parallellimport bör vara tillåten även i framtiden. De problem parallellimport kan medföra i vissa fall motiverar inte allvarliga ingrepp i frihandeln. Det skriver Stockholms Handelskammare i ett remissvar till Utrikesdepartementet angående Konkurrensverkets utredning om effekterna av att viss parallellimport begränsas. – För Handelskammaren som verkar för ett livskraftigt näringsliv, en fungerande marknadsekonomi och ökade affärskontakter över gränserna är det naturligt att motarbeta alla tendenser till protektionism, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare. Parallellimport innebär att varumärkesvaror köps upp på en marknad där priset är lågt och importeras till en marknad där priset är högre - vid sidan av varumärkesinnehavarens försäljning. Den EG-dom som avkunnades förra året innebär att Sverige kan tvingas införa begränsningar i parallellimporten och därmed ändra den rättspraxis som tillämpats i 30 år. – Den praxis Sverige tillämpat har i huvudsak fungerat väl. Företag som riskerar att drabbas av parallellimport kan skydda sig på andra vägar, bland annat genom att ingå ett fast och pålitligt avtal med sin leverantör, säger Peter Egardt. EG-direktivet berör enbart parallellimport av varor från länder utanför EES-området. Däremot är det fortsatt tillåtet att införa märkesvaror till Sverige från andra EU- och EES-länder. Konkurrensverkets utredning visar att ett förbud mot parallellimport medför samhällsekonomiska förluster, i form av ökad arbetslöshet och högre konsumentpriser. – EU ska inte bygga nya murar. Och för Sverige som är en exportberoende nation är det alltid viktigt att hävda den fria handelns intressen. Vår trovärdighet i dessa sammanhang skulle urholkas om vi bara försvarade frihandeln när det gynnar oss själva, säger Peter Egardt. För ytterligare information kontakta Peter Egardt, tel 08 - 555 100 42, mobil 070 - 560 00 91 eller Thorbjörn Högberg, tel 08 - 555 100 29, mobil 070 - 581 62 99.