Utländska investerare ger råd till lettiska regeringen

Internationella storföretag, med verksamhet i Lettland, bildar en grupp, Foreign Investors Council in Latvia, som ska ge råd till den lettiska regeringen. Företagen som deltar är bl a ABB, Coca-Cola, Ericsson, Ernst & Young, Statoil och Stora Enso. Företagsledarna ska rådgöra med Lettlands premiärminister samt andra ministrar och myndighetspersoner vid tre-fyra möten under en tvåårsperiod. Stora Ensos koncernchef, Jukka Härmälä, kommer att leda mötena tillsammans med Lettlands premiärminister. Stockholms Handelskammare har lett arbetet med att skapa Foreign Investors Council. Bildandet av denna typ av rådgivande grupper var ett av förslagen som antogs av Baltic Sea Business Summit 1998, där sexton framstående företagsledare i Östersjöområdet möttes under ledning av Peter Wallenberg. – Vid Baltic Sea Business Summit uppmanade vi politikerna i Östersjöländerna att skrida till handling för att förbättra förutsättningarna för handel och investeringar. Bildandet av Foreign Investors Council in Latvia är ett viktig steg framåt för att öka de lettiska politikernas förståelse för problemen, säger Peter Wallenberg. I går hade vi en bra och givande diskussion med premiärminister Kristopans kring dessa frågor. --– Foreign Investors Council innebär att näringslivet får en viktig roll i att hjälpa den lettiska regeringen med att undanröja handelshinder och andra problem som påverkar tillväxten negativt i Lettland. Handeln kring Östersjön kommer att öka mycket kraftigt de närmaste decennierna, säger Peter Egardt, VD för Stockholms Handelskammare. Inför varje Foreign Investors Council har en grupp med lokala företrädare från de inblandade företagen, samt representanter för utländska handelskamrar i Lettland, ansvar för att identifiera problem och viktiga frågor. Detta förberedande arbete leds av Monty Åkesson, VD för Ernst & Young i de baltiska länderna. För ytterligare kommentarer kontakta Peter Egardt, tel 08-555 100 42, 070-560 00 91, eller Hans Jeppson, tel 08-555 100 39, 070-659 20 53.