Företagare alltmer positiva till alliansregeringen

Den Nya Välfärden har sedan 2006 fem gånger frågat företagarna vad de tycker om alliansregeringens företagarpolitik. Den senaste opinionsundersökningen från SKOP visar att en stor majoritet av företagarna tycker att regeringen har förbättrat företagarklimatet i Sverige.

De första åren undersökningarna genomfördes rådde tveksamhet om alliansregeringen hade förbättrat företagarklimatet. Det senaste halvåret visar en markant förändring. Antalet som tycker att regeringen har förbättrat företagarklimatet har gått upp från 31 procent i augusti 2007 till 71 procent nu i år.

– Att företagarna är nöjdare är glädjande, säger Patrik Engellau, ordförande i Den Nya Välfärden. Men det är fortfarande långt kvar till ett bra företagarklimat. Nästa regering skulle till exempel kunna ta bort fåmansbolagsreglerna. Den Nya Välfärden har också föreslagit en halvering av arbetsgivaravgifterna på lönekostnader upp till tre miljoner kronor. Det skulle skapa omkring 100 000 nya jobb och öka nyföretagandet med 25 procent.

…………………………………………………………………………………………

Den Nya Välfärden är en opinionsbildande tankesmedja som arbetar för demokrati, välfärd och företagande. Tankesmedjan är partipolitiskt oberoende och grundades 1988 av Patrik Engellau och G Rune Berggren.

För mer information kontakta ordförande Patrik Engellau, telefon: 08-545 038 10