Företagarklimatet bättre under Alliansregeringen – men mycket återstår att göra

Report this content

Sedan 2004 har Stiftelsen Den Nya Välfärden tagit tempen på företagarklimatet i Sverige. Opinionsundersökningsföretaget SKOP har två gånger om året frågat representativa urval av företagare om de ansett företagarklimatet vara gynnsamt eller ogynnsamt. En tydlig förbättring har inträffat sedan valet 2006. Detta bekräftas av den senaste undersökningen från mars 2010.

Nettosvaren – den procentandel som svarar ”gynnsamt” minus den procentandel som svarar ”ogynnsamt” – låg under föregående regering på minus 46 procent i genomsnitt. Sedan hösten 2006 har siffran stigit till minus fyra procent i genomsnitt. – Företagarklimatet påverkas både av konjunkturen och av politiken, säger Patrik Engellau, ordförande i Stiftelsen Den Nya Välfärden, men konjunkturvariationerna har sedan Alliansregeringen tillträdde inträffat på en mycket högre nivå. Det är alldeles uppenbart att företagarna är nöjdare med den nya regeringen. I den senaste undersökningen ligger nettosvaret över nollstrecket, vilket för Sverige är ett bra resultat. - Men trots förbättringen balanserar företagarna nästan jämnt mellan ”gynnsamt” och ”ogynnsamt”. Det är förstås oacceptabelt, säger Patrik Engellau. Det går inte att komma till rätta med utanförskapet om det inte blir fler jobb, och de nya jobben måste komma i den privata sektorn. Ingen fråga är viktigare för Sveriges ekonomi än att skapa förutsättningar för expansion i näringslivet. Det förutsätter att företagarna trivs. Med ljumma företagare blir det ingen fart på ekonomin. Undersökningen visar att de mindre företagarna är mer missnöjda än de större. För företagare som har mer än 50 anställda ligger nettosvaret i den senaste undersökningen från mars i år på plus 39 procent. Men för företagare som har upp till 9 anställda ligger nettosvaret på minus 2 procent. - Den dag regeringen sett till att de små företagarna är lika nöjda som de större har det skett något viktigt i Sverige, säger Patrik Engellau, för den sysselsättningspotential Sverige har ligger framför allt hos de mindre bolagen.

Taggar: