JO riktar skarp kritik mot kommuner för domstolstrots

JO riktar allvarlig kritik mot Simrishamn och Tomelilla kommuner för att medvetet ha satt åt sidan ett domstolsbeslut och finner det anmärkningsvärt att kommunerna öppet hävdat att Regeringsrätten har meddelat felaktiga domar. Kommunerna har fullt medvetet brutit mot domar om att upphandla sin avfallshantering enligt lagen om offentlig upphandling och har istället fortsatt att köpa tjänsterna direkt från ett bolag de själva äger.

– Trots att Regeringsrätten, landets högsta förvaltningsdomstol, har bedömt att kommunerna är skyldiga att göra en upphandling enligt LOU har kommunerna fortsatt att köpa sina avfallstjänster från ett bolag där de själva är delägare. Det är rent domstolstrots det handlar om, säger Pär Cronhult, chefsjurist vid Konkurrenskommissionen. – Det är mycket allvarligt när myndigheter inte respekterar domstolsavgöranden och därför är JO:s skarpa kritik välkommen. Även EU-kommissionen riktade nyligen allvarlig kritik mot Sverige i just denna fråga. Nu hoppas jag att kommunerna inser allvaret i sitt agerande och genomför en lagenlig upphandling, säger Pär Cronhult. Konkurrenskommissionen är en oberoende expertgrupp vid Den Nya Välfärden. Den inrättades 1 januari, 1994 för att bevaka och uppmärksamma snedvridning av konkurrens med offentliga medel. Sedan starten har mer än 500 ärenden avgjorts. I kommissionen ingår ordförande Inger Ridderstrand Linderoth, tidigare stadsjurist i Stockholm, Sigvard Berglöf, tidigare regeringsråd, Patrik Engellau, ordförande tankesmedjan Den Nya Välfärden, Erik Nerep, professor i konkurrensrätt, Lennart Palm, tidigare vd Näringslivets regelnämnd.