Ny bok ställer tio frågor som valet borde handla om

Ungefär 1970 var Sverige det fjärde rikaste landet i världen. Sen dess har det gått stadigt nedåt på många områden, från skolresultat till BNP per capita. Idag publiceras Låt dem inte komma undan. Den nya boken från Den Nya Välfärden ställer tio viktiga frågor till Sveriges politiker.

Låt dem inte komma undan – tio viktiga frågor till Sveriges politiker är en viktig bok. Den behandlar övergripande frågor som till exempel vad politikerna ska göra åt att sysselsättningen stagnerat i näringslivet sedan ett halvsekel och i den offentliga sektorn sedan tjugo år samtidigt som befolkningen vuxit med en tredjedel. Eller att förvärvsfrekvensen bland invandrare trendmässigt sjunker. Eller att svenska skolelever stadigt tappar position i internationella jämförelser.

– Frågorna i boken gäller fundamentala och långsiktiga missförhållanden som det tagit årtionden av politisk försumlighet att utveckla och som det därför kommer att ta lång tid att komma tillrätta med, säger Patrik Engellau, ordförande i Den Nya Välfärden och en av bokens två författare.

– Det här är frågor som vi som väljare har all anledning att oroa oss över. De bör ställas till landets politiker oavsett vilket parti vi röstar på eller vilket parti de representerar, säger bokens andra författare, Thomas Gür.

…………………………………………………………………………………………

Den Nya Välfärden är en opinionsbildande tankesmedja som arbetar för demokrati, välfärd och företagande. Tankesmedjan är partipolitiskt oberoende och grundades 1988 av Patrik Engellau och G Rune Berggren.

Patrik Engellau, ordförande Den Nya Välfärden