Svenskarna mer positiva till företagarklimatet

Report this content

Allmänheten blir mer nöjd med företagarklimatet. Det visar en ny opinionsundersökning från SKOP som genomförts på uppdrag av Den Nya Välfärden. Andelen som anser att företagarklimatet är gynnsamt har gått upp från 28 till 29 procent sedan i augusti 2009. Endast 25 procent – mot 28 procent i augusti – anser att företagarklimatet är ogynnsamt.

– Det är bra att svenska folkets syn på företagarklimatet blir bättre. Den här undersökningen visar att 39 procent av svenskarna tycker att den nuvarande regeringen har förbättrat företagarklimatet, men det finns fortfarande mycket kvar att göra, säger Patrik Engellau, ordförande i Den Nya Välfärden. – Det är dags för regeringen att genomföra vad den lovat, till exempel att sänka företagens regelbörda med 25 procent bland annat genom att ta bort revisionsplikten för mindre företag. Om de dessutom genomförde vårt förslag på en halvering av arbetsgivaravgifterna på lönekostnader upp till tre miljoner kronor skulle företagsamheten få ett lyft och omkring 100 000 nya jobb uppstå, säger Patrik Engellau. För mer information kontakta Patrik Engellau Tel: 08-545 038 10

Taggar: