Forskare får pris på 500 000 kr för att utveckla ny kunskap om avancerade förpackningar

Report this content

2009 års Kompetensutvecklingspris har av Stiftelsen Gunnar Sundblads Forskningsfond tilldelats Marcus Rehberger vid forskningsinstitutet STFI-Packforsk, Stockholm. Priset kommer att delas ut den 21 april i samband med Skogsnäringsveckan.

Priset ska användas för en 6-månaders vistelse vid Quebec Institute of Graphic Communication i Kanada.

Marcus Rehberger forskar inom området fiberbaserade förpackningar med målet att göra dessa attraktiva, informativa och funktionella genom utnyttjande av avancerade tryckmetoder. I Rehbergers fall handlar det t.ex. om att kombinera olika trycktekniker (flexo, ink-jet) i så kallat hybridtryck. Tekniken gör det möjligt att kombinera högklassigt volymtryck med specifik information till selekterade konsumenter och kundgrupper. Hans avhandling kommer att framläggas vid Medieteknik, KTH.

Svensk massa- och pappersindustri behöver utveckla helt nya produkter och tjänster för att stå sig i den allt tuffare konkurrensen. Syftet med det årliga Kompetensutvecklingspriset är att främja denna förnyelse. Priset ger möjlighet för en forskare som är verksam i det svenska forsknings- och innovationssystemet att vistas i en utländsk, framstående forskningsmiljö för att utveckla sig och hämta hem kunskap, impulser och kontakter.

Kompetensutvecklingspriset delades första gången ut 2007.

För mer information kontakta:
Lennart Eriksson, stiftelsens ordförande, telefon 0705-231942.
Marcus Rehberger, pristagare, telefon 08-6767098.