Courtyard by Marriott miljömärkt med The Green Key

Det nybyggda hotellet Courtyard by Marriott i Stockholm har valt att miljömärka sitt hotell med Håll Sverige Rents miljömärkning The Green Key. Den internationella miljömärkningen The Green Key kräver att hotellen uppfyller ett antal obligatoriska kriterier. Ett flertal av de internationellt spridda Marriotthotellen är redan miljömärkta med The Green Key.

Hotellet i Stockholm med 278 gästrum kommer nu att fokusera på miljöarbetet och bland annat sortera avfall, spara energi och inte servera flaskvatten.

- ”Courtyard by Marriott Stockholm har valt att arbeta med The Green Key och Håll Sverige Rent i sitt miljöarbete, då det är en genomtänkt lösning som är enkel och smart att arbeta efter. Det är fokus på själva miljöarbetet och inte bara på processen och dokumentationen. Dessutom är flertalet av de internationellt spridda Marriotthotellen med i samarbetet på det globala planet, så valet har känts ganska enkelt för vår del” säger Martin Åkesson, hotellets VD.

The Green Key är en internationell miljömärkning för hotell, konferensanläggningar, vandrarhem, campingar och fjällstationer som tar extra hänsyn till miljön, och delas i Sverige ut av stiftelsen Håll Sverige Rent. För att få The Green Key måste anläggningen uppfylla ett antal obligatoriska kriterier inom olika områden såsom miljöledning med miljöpolicy, miljömål och handlingsplaner samt minskad miljöpåverkan beträffande vatten, energi, råvaror och produkter.

- ”Det är glädjande att Courtyard by Marriott Stockholm valt att arbeta med oss, hotellet har satt ambitiösa miljömål inom energibesparing som t.ex. installation av rörelsedetektor för belysning och använder fjärrvärme. De arbetar också hårt med att minimera sin vatten- och kemikalieförbrukning” säger Louise Rabilloud, projektledare för The Green Key.

- ”Vi på Courtyard by Marriott Stockholm är stolta över hur vi hanterar vårt avfall, vi sorterar i 10 fraktioner och ser också till att våra gästers avfall sorteras ordentligt. Ett annat miljöinitiativ som vi är stolta över är att vi har bestämt att inte servera något flaskvatten. Sen vi öppnade hotellet februari 2010 serverar vi endast vårt eget filtrerade vatten. Vi har väldigt fint och gott vatten och sparar på detta sätt på onödiga transporter och kostnader” säger Martin Åkesson, hotellets VD.

Är du intresserad av att besöka Courtyard by Marriott Stockholm hör av dig till Carolyn Ochieng på 08-441 31 00 eller besök hotellets hemsida www.stockholmcourtyard.com

Är du intresserad av andra anläggningar som tidigare har fått The Green Key? Gå in på www.hsr.se/thegreenkey.

Kontakt:
Louise Rabilloud, projektledare The Green Key på Håll Sverige Rent, tel: 08-505 263 18, e-post: louise.rabilloud@hsr.se

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Vår vision är att Sverige ska bli världens renaste land.
Stiftelsen Håll Sverige Rent, Box 4155, 102 64 Stockholm. Besöksadress: Högbergsgatan 44. Tfn 08-505 263 00. Fax 08-505 263 01. www.hsr.se