Draggning efter spökgarn i Östersjön startar i juli

Under ytan i våra hav finns borttappade spökgarn som fiskar till ingen nytta, år efter år. Under vecka 28 kommer nio fiskebåtar från Sydkustens och Gotlands fiskeområde att dragga efter spökgarnen. Syftet med draggningen är främst att ta reda på mer om problemet. Bakom projektet står KIMO Baltic Sea och Stiftelsen Håll Sverige Rent.

Tre fiskebåtar från Gotland, tre från Nogersund och tre från Simrishamn kommer att ge sig ut och dragga efter spökgarn i vardera 30 timmar i juli. Preliminärt kommer draggningen att ske den 9 -11 juli.

Spökgarn är fiskeutrustning som tappats bort, slitits bort eller glömts bort – redskap som kan fortsätta att fiska under många år till ingen nytta. Vi vet att det finns mängder med övergivna och borttappade fiskenät fasthakade på vrak i Östersjön men det saknas en enhetlig bild över hur utbredd problematiken egentligen är. Enligt tidigare uppskattningar (1998) har yrkesfiskare tappat167 kilometergarn om året i den svenska delen av Östersjön, garn som fiskar mellan 76 och 162 ton torsk på 28 månader.

– Det är viktigt att vi får mer kunskap om problemet med spökgarn eftersom det är ett skräp som skadar både djurlivet och yrkesfisket, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige. Vi hoppas att vi genom draggningen får reda på mer om omfattningen av problemet.

Yrkesfiskarna kommer att välja ut områden där de redan vet att det finns spökgarn, och olika båtar kommer att täcka olika typer av områden. Många av förlusterna av garn har skett i ”kollisionsområden” mellan garnbåtar och trålare och fraktfartyg. Enligt vissa fiskare har dock relationen mellan yrkesfiskarna förbättrats vilket har lett till färre förluster av garn.

– Projektet kommer även att fokusera på olika orsaker till förekomsten av spökgarn och denna kunskap är viktig för att få en helhetsbild av problemet, säger Monica Gripp, ordförande för KIMO Baltic Sea och KIMO International.

– Vi vet att det finns spökgarn, men vi vet också att det förloras färre garn i dag än tidigare, säger Vesa Tschernij, verksamhetsledare för Sydkustens fiskeområde. En garnlänk kostar i dagsläget över tiotusen för en yrkesfiskare och många gör allt vad de kan för att få upp förlorade garn istället för att låta dem ligga

Projektet är ett samarbete mellan KIMO Baltic Sea och Håll Sverige Rent.

Kontakt:
Anna Linusson, VD Håll Sverige Rent, anna.linusson@hsr.se Tel 070 091 22 11
Ida Wingren, projektledare KIMO Baltic Sea, ida.wingren@kimobaltic.eu, Tel 0733 509 476