Fishing For Litter – stoppa nedskräpningen av Östersjön

Nedskräpningen av Östersjön är ett allvarligt miljöproblem som påverkar det marina livet negativt. Nedskräpningen är även ett hot mot så väl turism och fritidsliv som mot yrkesfiske. Nu startar KIMO Baltic Sea (Kommunernas Internationella Miljöorganisation) och Stiftelsen Håll Sverige Rent i samverkan med Fiskeområde Gotland och Sydkustens Fiskeområde projektet Fishing for Litter.

Ett 30-tal yrkesfiskare från fiskehamnar i Simrishamn, Nogersund och Ronehamn på Gotland deltar i projektet genom att samla in skräp som de får upp i näten från havet. Skräpet kommer att vägas, mätas och dokumenteras i hamnarna.

- KIMO har de senaste tio åren arbetat med Fishing For Litter i Nordsjön med stor framgång. Nu lanserar vi konceptet i Östersjön och har stora förhoppningar att framgången upprepar sig och lyfter problematiken med marint skräp och dess påverkan på djurlivet och havsmiljön, säger Jan Lundmark, koordinator KIMO Baltic Sea.

Syftet med projektet är att skapa förståelse för problemet med nedskräpning i havet. Ambitionen är att samarbetet leder till att kommuner från samtliga länder i Östersjöregionen inom några år tar ett gemensamt helhetsgrepp mot nedskräpningen av Östersjön.

- Fishing For Litter är ett spännande projekt som sätter strålkastarljus på problemet med nedskräpning av våra hav. Genom att exponera skräpet som hamnar i yrkesfiskarnas garn hoppas vi att samtliga länder mot Östersjön kan ta vidta gemensamma åtgärder, säger Lars Alm, marknadschef på Håll Sverige Rent.

Projektet startar september 2011 och pågår fram till mars 2013.

För mer information, kontakta:

Jan Lundmark, Koordinator, KIMOBaltic Sea
Telefon: 0414-81 92 06. E-post: jan.lundmark@kimobaltic.eu

Lars Alm, Marknadschef, Stiftelsen Håll Sverige Rent
Telefon: 070-723 72 49, 08-505 263 31. E-post: lars.alm@hsr.se

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Vår vision är att Sverige ska bli världens renaste land.