Gävleborgs lantbruk rensas på ensilageplast och däck

Stiftelsen Håll Sverige Rent har tillsammans med Länsförsäkringar Gävleborg sedan 2007 samlat in cirka 164 ton farligt avfall och 916 ton lantbruksskrot från lantbruk i Gävleborg. Kemikalierna som samlats in har gått till återvinning och blivit resurser istället för att bli stående och utgöra risker för människor och natur. I år breddas insamlingen ytterligare med hämtning av ensilageplast och däck, något som är mycket efterfrågat av lantbrukarna.

Farligt avfall som spillolja och bekämpningsmedel kan vara både krångligt och dyrt att transportera bort och samlas därför ofta på hög på gårdarna. Eftersom det klassas som farligt gods krävs det ofta särskild utrustning att transportera och att lämna in det för återvinning kan bli dyrt. Genom en unik försäkringslösning som Länsförsäkringar skapade 2007 kan lantbrukarna få kemikalier bortforslade utan kostnad, och intresset har varit stort.

– I år har vi utökat återvinningsförsäkringen så att den gäller även ensilageplast och däck eftersom det är på samma sätt som farligt avfall besvärligt att forsla bort för många lantbrukare, säger Björn Lithner från Länsförsäkringar Gävleborg.

Återvinningsförsäkringen ingår som en del i grundskyddet vid gårdsförsäkring, försäkring för lantbruk, hästverksamhet eller skogsfastighet och är den första i sitt slag. De som har återvinningsförsäkringen får utan extra kostnad farligt avfall borttransporterat vartannat år och lantbruksskrot, ensilageplast och däck en gång om året. Håll Sverige Rent tar emot beställningar och samordnar hämtningarna.

– Det är roligt att så många tar chansen att rensa sina gårdar. Vi har hittills samlat in drygt 164 ton farligt avfall och 916 ton lantbruksskrot i Gävleborg vilket verkligen är ett steg närmare ett hållbart samhälle, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent.

Om insamlingen: Hämtning av farligt avfall och skrot beställs av Håll Sverige Rent på 020–75 76 00, vardagar kl. 08–17 eller på www.giftfrimiljo.nu. Sista datum för beställning av hämtning i Gävleborg 2012 har passerat och nu tar hämtningen vid. Hämtningarna sköts av återvinningsföretaget Stena Recycling. Länsförsäkringar Gävleborg är ett av 15 länsförsäkringsbolag som erbjuder återvinningsförsäkringen.

Om farligt avfall: Farligt avfall som oljor, frätande kemikalier och handelsgödsel återfinns ofta på lantbruk. Uttjänta lantbruksmaskiner blir också i många fall stående i diken, skogar, på åkern eller gårdstomten där de rostar sönder och kan läcka miljöskadliga ämnen. Det rör sig även om ett stort resursslöseri när farligt avfall och metall inte återvinns. Det går t ex åt 75 procent mindre energi vid tillverkning av stål från återvunnet material jämfört med ny råvara.

För mer information kontakta:
Lars Alm, projektledare Giftfri miljö, Stiftelsen Håll Sverige Rent
Tel: 070-723 72 49, e-post: lars.alm@hsr.se,