Massor med skräp under ytan i Visby

Under ett skräpdyk i Visby hamn idag filmades mängder med skräp i Visby hamn. Dyket och filmningen är startskottet för Baltic Sea Waste Campaign – ett samarbete mellan Folke Rydén Production och Håll Sverige Rent som kommer att turnera runt Östersjön hela sommaren för att uppmärksamma avfall och marin nedskräpning.

Burkar, flaskor, handskar, glasögon, plastpåsar – mängder med skräp ligger på botten av Visby hamn. Men det är inget unikt för just Visby - hela Östersjön är full med skräp. Det mesta av skräpet är plast, ett material som har mycket lång nedbrytningstid. Det innebär att plastpåsen som kastades i för femtio år sedan fortfarande finns kvar i vattenmassorna.

– Vi vet att det finns mycket skräp under ytan i våra hav, säger Anna Linusson, VD på Stiftelsen Håll Sverige Rent. Det främsta syftet med vår turné Baltic Sea Waste Campaign är att sätta fokus på frågan, som är ett allvarligt internationellt miljöproblem.

Undervattensfilmingen och skräpdyket är startskottet på Baltic Sea Waste Campaign – en turné runt Östersjön med skräpdyk, undervattensfilmning, seminarier och underhållning.

Redan idag går det att surfa in på www.balticseawaste.com och titta på filmerna från dagens skräpdyk.

– Det är dramatiska bilder som vi fångat nere på hamnbotten, säger Folke Rydén, journalist och dokumentärfilmare. Både nytt och gammalt skräp täcker botten i hamnen. Vi kommer att fortsätta filma under hela sommaren för att under hösten producera en film om problematiken.

Baltic Sea Waste Campaign är ett samarbete mellan Stiftelsen Håll Sverige Rent och Folke Rydén Production med stöd av Baltic 2020, Nordiska ministerrådet och Havs- och vattenmyndigheten.

www.hsr.se och www.balticseawaste.com finns hela turnéplanen för Baltic Sea Waste Campaign.

Kontakt:
Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent, tel: 0700912211