Nu kan Blekinges båtägare överge giftiga färger

Stiftelsen Håll Sverige Rent öppnar i sommar en stationär båtbottentvätt i Hällevik för att erbjuda fritidsbåtägare en möjlighet att tvätta sina båtar på ett miljöanpassat sätt. Välkommen till en demonstration av båtbottentvätten måndag den 9 juli i Hällevik, Sölvesborg.

En ren båtbotten är viktig för både segelbåtar och motorbåtar, inte minst för att minska friktionen och därmed också bränsleförbrukningen. Dagens tillåtna färger för Östersjön har visat sig brista i funktion samt ge negativa effekter för vattenlevande organismer. Ett alternativ till färger är att tvätta båten istället.

De flesta båtar behöver skydd för att minska påväxt av havstulpaner, alger och musslor och målas i stor utsträckning med båtbottenfärger. Dessa innehåller oftast gifter som är skadliga för den marina miljön. Att tvätta båten i en båtbottentvätt är inte bara en miljövinst. Båtägaren spar också tid och pengar eftersom de slipper köpa dyr färg och ägna tid åt att skrapa och måla båten. Ur hälsosynpunkt är det också en fördel att inte andas in damm från slip- och färgrester.

Var med och se på när de första båtarna får sina bottnar tvättade. Välkommen att närvara vid vår pressträff och demonstration av båtbottentvätten måndagen den 9 juli!

Tid: kl. 11.00
Plats: Hällevik, Sölvesborg

För mer information kontakta:
Lars Alm, Stiftelsen Håll Sverige Rent
Tel: 08-505 263 31, mobil: 070-723 72 49, e-post: lars.alm@hsr.se

Mer information om båtbottentvättar finns på: www.hsr.se