Nya Grön Flagg kopplar tydligt till läroplanen

Report this content

Efter ett mycket framgångsrikt treårigt EU-projekt som nått 340 000 barn och unga går Håll Sverige Rent nu vidare och presenterar ett förbättrat och mer anpassat Grön Flagg-verktyg. Med nya Grön Flagg blir kopplingen till läroplanen än tydligare och möjligheten för skolorna att kommunicera sitt hållbarhetsarbete större.

Håll Sverige Rent har under ett treårigt EU-projekt utbildat 29 000 pedagoger om återvinning, klimat, resursfördelning och hållbar konsumtion. Genom detta projekt har 340 000 barn och unga fått kunskaper om hållbar utveckling tillsammans med budskap om handlingskraft och framtidstro.

Många av de skolor och förskolor som Håll Sverige Rent besökt är medlemmar i nätverket Grön Flagg. EU-projektet har inneburit en kraftig ökning av antalet medlemmar, och idag är över 2 500 skolor och förskolor anslutna. Det gör nätverket till det största i sitt slag i Sverige. Genom medlemskapet kan skolan eller förskolan driva ett kontinuerligt, långsiktigt och demokratiskt arbete om miljöfrågor och hållbar utveckling.

Nu går Håll Sverige Rent vidare och presenterar ett nytt och förbättrat Grön Flagg-verktyg.

– Med nya Grön Flagg kan skolor och förskolor på ett tydligare sätt koppla sitt hållbarhetsarbete till läroplanen, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent. För oss är nätverket en fantastisk möjlighet att sprida kunskap om dessa viktiga frågor till många barn och ungdomar.

Mer än 80 procent av skolor och förskolor som är med i Grön Flagg upplever verktyget underlättar deras arbete att nå målen i läroplanen. Dessutom får de ett strukturerat utvecklingsarbete och även kommunicera sitt arbete med hållbarhet.

FAKTA OM GRÖN FLAGG SAMT OM COM-U-projektet:

Grön Flagg är en del av det internationella samarbetet Eco-Schools, med mer än 60 deltagande länder.

I Sverige drivs och administreras Grön Flagg av stiftelsen Håll Sverige Rent.

Grön Flagg är ett verktyg och en certifiering för att stötta skolor för att få ett strukturerat och långsiktigt arbete för att få en mer hållbar verksamhet.

Grön Flagg-nätverket i Sverige har drygt 2 500 medlemmar (skolor och förskolor) och är därmed Sveriges största miljönätverk för barn och unga. Nätverket når runt 300 000 barn och unga i Sverige.

90 procent av pedagogerna på Grön Flagg-skolor och förskolor upplever att Grön Flagg underlättar deras arbete att nå målen i läroplanen (resultat från enkät genomförd av Håll Sverige Rent).

95 procent av pedagogerna på Grön Flagg-skolor och förskolor upplever att Grön Flagg-verktyget hjälper dem att få ett aktivt miljö- och hållbarhetsarbete (resultat från enkät genomförd av Håll Sverige Rent).

Grön Flagg är helt kostnadsfritt för skolor och förskolor tack vare den finansiering som bland annat återvinningsföretaget Stena Recycling AB står för.

EU-projektet Communication Environmental Actions to Children and Youth (Com-U) drevs mellan 2009-2011 som syftade till att ge barn och unga verktyg och handlingskompetens för att ta sig an de utmaningar som mänskligheten står inför gällande miljö och hållbarhet.

Genom EU-projektet nådde Håll Sverige Rent ut till 340 000 barn och ungdomar med kunskap om hållbar utveckling. Projektet resulterade i att dessa barn och ungdomar genom handlingskompetens och framtidstro kan ta sig an framtidens utmaningar.

29 000 pedagoger utbildades i EU-projektet.

Kontakt:
Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent, telefon 070-091 22 11

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Vår vision är ett skräpfritt Sverige.

Taggar: