Annika Bergman, Arne Rantzow, Johanna van Schaik Dernfalk, Louise Ryberg, Ove Konradsson & Ulf Emanuelson till Stiftelsen Lantbruksforsknings styrelse

Sex nya ledamöter har tillkommit i Stiftelsen Lantbruksforsknings styrelse. Ledamöternas sammansättning understryker stiftelsens förankring i näringen, akademien och bland lantbrukets organisationer. Stiftelsen har också fått en ny forskningschef i Kjell Malmlöf.

Annika Bergman är lantbruksföretagare med grisproduktion och utbildad lantmästare. Hon är också ordförande i Hushållningssällskapet Halland, vice ordförande i Skogs- och lantarbetsgivarförbundet, styrelseledamot i bland annat LRF:s riksförbundsstyrelse, Länsförsäkringar Bergslagen och Stiftelsen hästforskning. Annika Bergman ersätter Marcus Söderlind i styrelsen.

Arne Rantzow är vd för Svenska foder och ingår i koncernledningen för DLG, Svenska foders ägare. Arne Rantzow är civilekonom, han har lång erfarenhet från Lantmännen och han har även suttit i ledningen för LRF konsult. Arne Rantzow ersätter Svenska foders tidigare vd Claudio Pelsen.

Johanna van Schaik Dernfalk är tillförordnad chef för enheten för miljö och areella näringar på forskningsrådet Formas. Johanna van Schaik Dernfalk har disputerat inom området kors immunförsvar kopplat till mjölkkvalitet. Hon ersätter Sara Österman som adjungerad styrelseledamot.

Louise Ryberg är husdjursagronom, arbetar som produktionsrådgivare på Växa Sverige och är med i LRF ungdomens styrelse. Louise Ryberg ersätter Thomas Jöngren som adjungerad styrelseledamot.

Ove Konradsson är vd för Skövde slakteri och agronom. Han är styrelseledamot i Svenska köttföretagen och innehar styrelseposter inom svensk travsport. Han föder upp travhästar och nötkreatur på Hälsingsgården i Västergötland. Ove Konradsson ersätter Hans Agné i styrelsen.

Ulf Emanuelson är professor i epidemiologi vid SLU och sitter i styrelsen sedan i våras. Ulf Emanuelsons huvudsakliga forskningsområde är produktionssjukdomar hos mjölkkor. Han ersätter Kerstin Svennersten Sjaunja i styrelsen.

Ny forskningschef

Kjell Malmlöf är stiftelsens nya forskningschef sedan i våras. Kjell Malmlöf har en gedigen bakgrund som gästprofessor och forskare vid bland annat SLU, Pharmacia och Novo Nordisk.

Fotografier

Bild på Annika Bergman finns att hämta på LRF:s webbplats