Christian Nyrén ny VD på Stiftelsen Lantbruksforskning

Christian Nyrén har tackat ja till tjänsten som VD på Stiftelsen Lantbruksforskning och beräknas börja i januari 2013. Huvuduppgiften blir att öppna dörrar för viktiga samarbeten, säkra finansieringen och styra stiftelsen mot att överträffa de behov som lantbrukare, trädgårdsföretagare och samhället har av ny kunskap.

Christian Nyrén kommer närmast från Kiwa Sverige AB och har stor erfarenhet av lantbruks- och livsmedelsbranschen, internationella affärer och ledarskap. Hans kunskap om aktivt arbete med finansieringsfrågor kommer väl till pass i stiftelsens arbete med att långsiktigt säkra finansieringen för svensk tillämpbar forskning.

- Jag siktar högt och kommer att arbeta för att Stiftelsen Lantbruksforskning ska vara en marknadsledande aktör. Det finns en tydlig strategi och den ska vi följa, säger Christian Nyrén, ny VD på Stiftelsen Lantbruksforskning.

Som forskningsstiftelse med Sveriges lantbrukare som uppdragsgivare är det avgörande att hela tiden se till den nytta som skapas.

- Jag ser att stiftelsen fyller en viktig funktion inom lantbruksforskningen. Med det förtroende som näringen ger stiftelsen är det centralt att hela tiden säkerställa att den forskning som stiftelsen finansierar är av avgörande nytta för lantbrukssverige, säger Christian Nyrén.

Som en aktör inom forskningen är samverkan A och O. Det handlar om att samverka för att med stor kraft driva viktiga frågor, samla rätt målgrupper och finna grupperingar för att tillsammans finansiera angelägen forskning. Inom som utom Sverige.

- Christian är en sann nätverkare och känner väl till hur branschen fungerar. Han har också stor erfarenhet av internationellt arbete vilket passar bra när vi behöver skapa allianser även utanför Sverige, säger Bengt Persson, Stiftelsen Lantbruksforsknings styrelseordförande.

Stiftelsen Lantbruksforskning med VD i spetsen kommer inom kort att påbörja rekryteringen av en forskningschef.

Bengt Persson, styrelseordförande, Stiftelsen Lantbruksforskning

bengt.persson@lrf.se