Forskning ska ge lösningar och råd för ökade höstveteskördar

I ett nytt projekt ska forskare identifiera kunskapsluckor och tänkbara orsaker till stagnerade höstveteskördar. Forskarna ska även prioritera vilka frågeställningar man behöver gå vidare med för att höja skördarna. Lantbruket behöver lösningar och råd för att höstvetet ska räcka till när efterfrågan ökar.

För att optimera produktionen av höstvete behöver man utnyttja alla insatser och marken effektivt. Det har gjorts mycket forskning inom höstveteodlingen men då har man främst studerat enskilda faktorer. Det finns därför ett stort behov av att samla och syntetisera befintlig kunskap. Dessutom behöver man identifiera kunskapsluckor och behov av ny forskning.

- Ökade skördar får inte ge ökad miljöbelastning. Ekologi och ekonomi måste gå hand i hand. Vi har en enorm utmaning att höja skördarna och studien ska resultera i riktade satsningar och nya samarbeten, säger Helena Elmquist, verksamhetsledare inom Odling i Balans.

Höstvete är i Sverige och internationellt en basgröda. För att den ska räcka till både mat, bioenergi och industriråvara behöver skördarna öka. Lantbrukare, rådgivare, forskare och handel har vid ett möte enats om att en skördeökning med 20 % inom en 10 årsperiod är rimlig.

- Projektet är unikt eftersom det bygger på ett brett samarbete mellan olika kompetenser och erfarenheter, alltifrån forskare, ämnesexperter, rådgivare och lantbrukare, tillägger Helena Elmquist.

Projektet ska pågå i ett år och koordineras av Odling i Balans. Stiftelsen Lantbruksforskning och Lantmännens Forskningsstiftelse samfinansierar projektet med drygt 1,1 miljoner kronor.

Odling i Balans: Helena Elmquist, helena.elmquist@odlingibalans.com, 08-787 59 66
Stiftelsen Lantbruksforskning: Kjell Ivarsson, kjell.ivarsson@lrf.se, 08-787 54 23
Lantmännens Forskningsstiftelse: Pär-Johan Lööf, par-johan.loof@lantmannen.com,

Projekt: Höstvete mot nya höjder år 2020 - en kunskaps-& probleminventering.

www.lantbruksforskning

www.lantmannen.com/forskningsstiftelse