Skånefrö skriver avtal om forskningsfinansiering

Stiftelsen Lantbruksforskning och Skånefrö har tecknat avtal om insamling av medel för lantbruksforskning. Skånefrö har även tidigare finansierat forskningen och det nya avtalet innebär ett långsiktigt ansvarstagande.

Forskning inom Stiftelsen Lantbruksforsknings program för växtodling samt fältförsök & metodutveckling finansieras av ett stort antal privata spannmålshandlare. Handeln drar av 0,2 % på avräkningen när de köper spannmål, trindsäd och oljeväxter. Nu ansluter sig Skånefrö till stiftelsens modell, efter att i flera år ha finansierat forskningen utan avtal.

-          Forskning är avgörande för kunskapsutvecklingen inom branschen och för att möta de stora utmaningar vi står inför säger Sven-Olof Bernhoff, Skånefrös vd. Vi har utvecklat ett system för att omvandla restprodukter till bränslepellets i samarbete med forskare från Chalmers och kan på nära håll se hur stor nytta forskningen gör.

I höstens utlysning, med den 1 oktober som sista ansökningsdag, kan forskare söka 13 miljoner kronor för nya FoU-projekt inom områdena växtodling samt fältförsök & metodutveckling. Skånefrö är en av över 20 spannmålshandlare som står för finansieringen.

-          Det är uppenbart att stiftelsens arbete har ett starkt stöd i näringen säger Linda Segerblom, forskningschef för Stiftelsen Lantbruksforskning. Den privata finansieringen är grunden för stiftelsens verksamhet och det är glädjande att en mycket stor del av branschen sluter upp och tar ansvar. Med Skånefrö har fyra företag frivilligt utfäst sig att samla in medel till växtodlingsforskningen bara i år.

Avtalet mellan Stiftelsen Lantbruksforskning och Skånefrö gäller initialt till slutet av 2014.

Den privata finansieringen av forskning inom växtodlingsområdet genom Stiftelsen Lantbruksforskning bygger på ett avdrag om 0,2 % på inköpsvärdet på spannmål, oljeväxter och trindsäd. Dessutom betalar fyra mineralgödselföretag 6,50 kronor per ton mineralgödsel som säljs i Sverige. De senaste åren har forskning för omkring 11 miljoner kronor finansierats årligen.

De företag som har anslutit sig till den frivilliga finansieringsmodellen är: Dalviks Kvarn AB, DLA Agro Sverige, European Fertilizer AS, Farina AB, Forsbecks AB, Gullviks, AB Hallands Frökontor, AB Hjalmar Möller, Hörby Lantmän, AB Johan Hansson, JHL, Kalmar Lantmän, Knislingeortens Lagerhusförening, KLF, Lantmännen, Lovanggruppens Handelshus AB, Skånefrö AB, Slöinge Lantmän, AB Strängnäs Valskvarn, AB Västerbottens Fodercentral, Svenska Foder AB, Södra Åby Lokalförening, Tyringe Lokalförening, Vallberga Lantmän, Varaslättens Lagerhusförening, VärmLant AB och Yara AB.

Linda Segerblom, forskningschef Stiftelsen Lantbruksforskning
linda.segerblom@lantbruksforskning.se

Sven-Olof Bernhoff, vd Skånefrö
0414-41 25  01, 0705-92 07 91
sob@skanefro.se

Stiftelsen Lantbruksforskning är lantbruksföretagarnas egen forskningsstiftelse. Genom stiftelsen tar lantbrukarna ansvar för finansieringen av svensk lantbruksforskning som stöder en hållbar utveckling av det svenska lantbruket.

Stiftelsen Lantbruksforsknings finansiering bygger på ett frivilligt system där lantbrukets olika näringsgrenar deltar. Forskningen finansieras också med återförda miljöskatter. Läs mer på www.lantbruksforskning.se.