Bostadsbolag x Läxhjälpen = Höjda betyg

45 elever på Lövgärdesskolan i Göteborg är nu igång för läsåret och pluggar sex timmar i veckan efter skoltid hos Stiftelsen Läxhjälpen, tack vare finansiering från lokala bostadsbolag. Det innebär att högstadielever med svaga betyg får regelbunden läxhjälp av högskolestudenter och därmed god chans att höja sina betyg för att komma vidare till gymnasiet.

Lövgärdet är ett område i Angered i Göteborg där behovet att få fler barn att klara skolan är stort. Läxhjälpen är en konkret insats som angriper det som är ett av Sveriges största problem idag; bristen på integration och att allt fler unga inte når gymnasiebehörighet och därmed hamnar utanför samhället.

Stiftelsen Läxhjälpen har i samarbete med Bostads AB Poseidon bedrivit läxhjälp i Lövgärdet och även Hjällbo i mer än fem läsår och har möjliggjort att hundratals elever fått förutsättningarna att klara skolan och nå sin fulla potential. Victoria Park har nyligen utökat sitt stöd och gått in som huvudpartner till Läxhjälpen och breddar därmed sitt samarbete till att finansiera elevplatser i både Rosengård, Malmö och Lövgärdet, Göteborg.

- Tack vare vår partner Poseidon bedriver vi gratis läxhjälp på Lövgärdesskolan ända sedan starten 2011. Nu välkomnar vi även Victoria Parks satsning på vår läxhjälp i området. Tillsammans får vi fler unga att komma vidare till gymnasiet och öka sina framtidsmöjligheter, tillsammans motverkar vi utanförskap. Vårt arbete i Lövgärdet är ett gott exempel på hur lokal samverkan kan ge konkreta resultat, säger Maria Arneng, generalsekreterare på Läxhjälpen.

Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som med finansiering från näringslivet, bedriver gratis läxhjälp i socioekonomiskt utsatta områden. Målgruppen är elever som befinner sig i riskzonen att inte komma vidare till gymnasiet. Unga, arvoderade högskolestudenter hjälper eleverna med läxor och är samtidigt en positiv förebild och mentor. Målet är tydligt – betygen ska höjas och eleverna ska gå vidare till gymnasiet. Av de elever som deltagit i Läxhjälpsprogrammet under läsåret 14/15 har 87 procent nått gymnasiebehörighet, 92 procent höjt sitt självförtroende och 93 procent fått ökad lust att studera vidare.

Kontaktperson:

Regina Svensson, verksamhetsledare Stiftelsen Läxhjälpen, 0760235326, regina@laxhjalpen.se

Om Läxhjälpen

Läxhjälpen är en icke-vinstdrivande stiftelse som med stöd från näringslivet bedriver gratis, resultatfokuserad läxhjälp i socioekonomiskt utsatta områden, i skolor där behovet är som allra störst. Unga, avlönade högskolestudenter hjälper högstadieelever med läxor och är samtidigt positiva förebilder och mentorer. Vi ställer krav och har höga förväntningar. Läxhjälpen finansieras av företag som får varje termin uppgifter om hur det går för deras elevgrupp. Läxhjälpen samarbetar idag med närmare 40 skolor i 7 städer.