Bridgepoint ny huvudpartner till Läxhjälpen!

Vi är idag väldigt glada över att kunna presentera Bridgepoint Charitable Trust (Private Equity gruppen Bridgepoints välgörenhetsstiftelse) som ny huvudpartner till Läxhjälpen läsåret 2020/2021. 17699, dvs. var femte niondeklassare i Sverige gick ut grundskolan förra läsåret utan gymnasiebehörighet och det finns idag skolor där så många som 70% av eleverna inte når gymnasiebehörighet. Den icke vinstdrivande stiftelsen Läxhjälpen bedriver idag, tack vare stöd från bland annat näringslivet, ett resultatfokuserat och strukturerat läxhjälpsprogram för att hjälpa elever att klara grundskolan med gymnasiebehörighet. Med ett betydande monetärt stöd kommer Bridgepoint Charitable Trust att stötta Läxhjälpens verksamhet i Skarpatorpsskolan i Skarpnäck, samt i skolor i Göteborg och Malmö under hela nästa läsår.

På Läxhjälpen värdesätter vi bra företag, som genom monetära medel och engagemang från medarbetarna vill vara med och skapa skillnad tillsammans med oss och det tycker vi verkligen att vi funnit i Bridgepoint. Vi ser fram emot ett aktivt samarbete tillsammans under nästa läsår. Utöver en säkrad finansiering för dessa grupper kommer vi även att besöka Bridgepoint för att träffa deras medarbetare, rapportera vilka resultat som deras stöd resulterar i samt genom aktiviteter skapa möten mellan våra olika verksamheter.
-Alexander Rosenberg, Partnerskaps- och insamlingschef Stiftelsen Läxhjälpen

Vi på Bridgepoint är både glada och stolta över vårt samarbete med Läxhjälpen som gör ett otroligt viktigt arbete i att stötta ungdomar att kunna få gymnasiebehörighet. Alltför många ungdomar når inte gymnasiet. För oss på Bridgepoint är det viktigt att alla ungdomar får möjlighet att nå sin fulla potential oavsett var du växer upp eller vilken utbildningsbakgrund dina föräldrar har. Det är viktigt för den enskilde individen, men också för Sverige som kunskapsnation. Vi ser fram emot ett aktivt samarbete tillsammans med Läxhjälpen 2020/2021.”
 - Mikael Lövgren, VD Bridgepoint Nordic

Bridgepoint Private Equity Group är ett internationellt investeringsbolag med verksamhet över hela världen. De hjälper alltifrån mindre till stora företag med kunskap och kapital för att möjliggöra tillväxt på befintliga eller nya marknader med existerande eller nya produkter/tjänster. Deras svenska verksamhet har funnits på marknaden i över 20 år.

För frågor och information, vänligen kontakta: Alexander Rosenberg, partnerskaps- och insamlingschef, Stiftelsen Läxhjälpen, 076-021 75 33alexander@laxhjalpen.se

Citat

Mikael Lövgren, VD Bridgepoint Nordic