HSB Stockholm förlänger sitt samarbete med Läxhjälpen!

HSB Stockholm förlänger sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen, så att fler åttor och nior på Rinkebyskolan ska få gymnasiebehörighet och självförtroende inför framtiden.

Vi är väldigt glada över att kunna meddela att HSB Stockholm, som är en partner till Läxhjälpen sedan flera år tillbaka, kommer fortsätta stötta Läxhjälpen under  2021. Tack vare stödet kommer elever på Rinkebyskolan kunna få stöttning i sina studier efter skoltid för att uppnå gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden.

Förra läsåret var det 16 480 elever som stod på skolavslutningen i nian utan gymnasiebehörighet. Det finns idag skolor där så många som 70 % av eleverna inte når gymnasiebehörighet. Den faktor som är mest bidragande till en elevs chanser att klara skolan är föräldrarnas utbildningsnivå. Den ideella stiftelsen Läxhjälpen bedriver, tack vare stöd från bland annat näringslivet, ett resultatfokuserat och strukturerat läxhjälpsprogram som bidrar till att fler klarar grundskolan med gymnasiebehörighet inför framtiden.

För HSB Stockholm är social hållbarhet en kärnfråga och som samhällsbyggare har vi ett ansvar. Att ta kloka beslut och alltid ha människan i fokus i allt från miljömedvetna byggprojekt till hur vi förvaltar och utvecklar tryggare bostadsområden, innebär också att vi behöver kroka arm med andra aktörer. Vi har under många år stöttat Läxhjälpen i Rinkeby och där ser vi att deras insatser för högstadieelever gör stor skillnad. Genom Läxhjälpen är vi med och stöttar framtidens arbetstagare och samhällsbyggare.” Anders Svensson, vd HSB Stockholm

Att alla elever, oavsett bakgrund, har förutsättningar att klara skolan är grundläggande för ett demokratiskt, jämlikt och välfungerande samhälle. Vi är oerhört glada över vårt samarbete med HSB Stockholm - en samhällsaktör som tar ett tydligt socialt ansvar genom att bland annat bidra till just bättre förutsättningar för elever i Rinkebyområdet att klara skolan, och som ser värdet i långsiktiga satsningar.”  Erica Hagström, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen

Erica Hagström, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen, 076-170 45 88, erica@laxhjalpen.se

Julia Kjaergaard, HSB Stockholm, julia.kjaergaard@hsb.se, 070-330 56 50

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. Med en bevisad effekt för målgruppen tillhandahålls läxhjälpsprogrammet i samverkan med näringsliv, stiftelser och kommuner från Malmö i söder till Umeå i norr, i 55 skolor med resultat som ligger under rikssnittet och i områden där behovet är som störst.