Ikano Bostad huvudpartner till Stiftelsen Läxhjälpen i två år till!

Nu förlängs Ikano Bostads huvudpartnerskap med Stiftelsen Läxhjälpen med två år, fram tills 2022. Ikano Bostad fortsätter därmed bidra till att fler elever klarar grundskolan i Hagsätra och Västerås.

Läxhjälpen är väldigt glada över att kunna meddela att Ikano Bostad kommer fortsätta stötta Läxhjälpen som huvudpartner under 2021 och 2022. Tack vare ett viktigt monetärt stöd kommer läxhjälpseleverna på Hagsätraskolan i Stockholm och Nybyggeskolan i Västerås fortsätta få stöttning i sina studier efter skoltid för att uppnå gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden.

Förra läsåret var det 16 480 elever som stod på skolavslutningen i nian utan gymnasiebehörighet. Det finns idag skolor där så många som 70 % av eleverna inte når gymnasiebehörighet. Den faktor som är mest bidragande till en elevs chanser att klara skolan är föräldrarnas utbildningsnivå. Den ideella stiftelsen Läxhjälpen bedriver, tack vare stöd från bland annat näringslivet, ett resultatfokuserat och strukturerat läxhjälpsprogram som bidrar till att fler klarar grundskolan med gymnasiebehörighet inför framtiden.

”För oss är det viktigt att barn och unga har bra verktyg för att kunna ta ansvar för sin framtid och ha en meningsfull sysselsättning. Där är skolan och Läxhjälpens arbete jätteviktigt. Det bidrar i sin tur till att öka tryggheten och trivseln i våra bostadsområden och bland våra hyresgäster.”

Anders Wahlqvist, projektledare social hållbarhet Ikano Bostad

“Vi är oerhört stolta och glada över det långsiktiga och engagerade samarbetet med Ikano Bostad. Framför allt är samarbetet ovärderligt för eleverna. Tillsammans skapar vi tydlig effekt för elever som befinner sig i riskzonen att inte klara grundskolan, med ringar på vattnet till såväl det lokala bostadsområdet som samhället i stort.” Henrik Szabo, generalsekreterare Stiftelsen Läxhjälpen

Erica Hagström, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen, 076-170 45 88, erica@laxhjalpen.se

Anders Wahlqvist, anders.wahlqvist@ikanobostad.se, 072-703 45 29

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. Med en bevisad effekt för målgruppen tillhandahålls läxhjälpsprogrammet i samverkan med näringsliv, stiftelser och kommuner från Malmö i söder till Umeå i norr, i 55 skolor med resultat som ligger under rikssnittet och i områden där behovet är som störst.