LÄXHJÄLPEN SKA SÄKERSTÄLLA ATT ELEVER MED STÖRST BEHOV FÅR DIGITALT STÖD UNDER CORONAKRISEN

Den icke vinstdrivande Stiftelsen Läxhjälpen tidigarelägger på grund av coronakrisen digitaliseringen av läxhjälpsprogrammet - ett program som stöttar elever som riskerar att inte klara grundskolan med att uppnå gymnasiebehörighet. Förra året klarade var femte niondeklassare i Sverige inte grundskolan och det finns skolor där så många som 70 % av eleverna inte når gymnasiebehörighet.

“Vi ser redan nu ett ökat behov av att tidigarelägga digitaliseringen av läxhjälpsprogrammet då skolor helt eller delvis begränsar sin verksamhet. Som alltid vid kriser riskerar de grupper som redan är utsatta att halka ännu längre efter och vi ser det som en del av vårt uppdrag att göra allt vi kan för att säkerställa att elever med störst behov får det stöd de behöver”,  säger Henrik Szabo, generalsekreterare Stiftelsen Läxhjälpen

Utvecklingen av en digital version av läxhjälpsprogrammet är i grunden avsedd att kunna stötta elever i glesbygdsområden runt om i Sverige, en elevgrupp som ofta inte nås av civilsamhälleliga insatser då dessa tenderar att begränsas till storstadsområdena. Givet den rådande samhällssituationen tidigareläggs nu digitaliseringen för att kunna stötta upp de elever som redan nu får sina studier påverkade av coronakrisen.

Läxhjälpsprogrammet har en dokumenterad påverkan på elevernas resultat och digitaliseringen sker med grundstöd från Vinnova. I samarbete med Swedbank så kommer en digital lösning nu att kunna användas redan denna vecka. Stiftelsen Läxhjälpen ser också över möjligheter och intresse från fler aktörer, inte minst från digital- och IT-sektor, för att säkerställa att elever och skolor med låga resultat inte ska påverkas negativt under rådande tid.

“Swedbank är banken för de många människorna i hela landet, och vi vet att kunskap är nyckeln till det liv man vill leva. Vi är stolta över att kunna bidra till att Läxhjälpen kan digitalisera sin verksamhet snabbare än planerat. Det gör att fler kan ta del av hjälpen de erbjuder, och ungdomar i hela landet undviker att halka efter i sina studier trots rådande omständigheter i en orolig omvärld. Läxhjälpen gör ett fantastiskt jobb och vi är glada över att få vara med och stötta initiativet tillsammans med Vinnova”, säger Lotta Lovén, CIO, Swedbank

Stiftelsen Läxhjälpen bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för elever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden.  Verksamheten samverkar med 45 skolor med låga resultat från Malmö i söder till Umeå i norr. Visionen är att alla ska växa upp med förutsättningar att klara skolan och forma sin egen framtid. Det senaste läsåret nådde 72 % av eleverna gymnasiebehörighet och 82% av angav att de fått ökat självförtroende genom Läxhjälpen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Henrik Szabo, generalsekreterare Stiftelsen Läxhjälpen, henrik@laxhjalpen.se, 076-789 55 74, www.laxhjalpen.se

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett resultatinriktat läxhjälpsprogram för högstadieelever i skolor med resultat som ligger under rikssnittet. Tack vare våra 50 näringslivs- och kommunala partners kan vi samarbeta med 45 skolor i områden där behovet är som störst. Målet är tydligt - elever som riskerar att inte klara grundskolan får strukturerad läxhjälp av avlönade högskolestudenter för att höja sina betyg, komma in på gymnasiet och kunna forma sin egen framtid.

Citat

Lotta Lovén, CIO, Swedbank