Läxhjälpsprogrammet kommer till Östersund!

Denna vecka startar Stiftelsen Läxhjälpen sitt Läxhjälpsprogram i Östersund - Parkskolan är först ut i samarbetet.

Den ideella Stiftelsen Läxhjälpen startar nu verksamhet i Östersund för att fler elever ska få extra stöd utanför skolan, få nya vuxna förebilder och nå gymnasiebehörighet med ökat självförtroende. Genom Läxhjälpens resultatfokuserade Läxhjäpsprogram där högskolestudenter och elever träffas två kvällar i veckan är målet att skapa bättre förutsättningar att klara grundskolan för de elever som ligger i riskzonen att inte bli gymnasiebehöriga. Under dessa läxhjälpstillfällen får eleverna stöd i läxläsningen, men också en möjlighet att sätta upp mål och prata om framtiden med sina läxhjälpare, som ofta fungerar som förebilder för dem. Under höstterminen 2021 startar Läxhjälpen upp sin verksamhet för högstadieelever på Parkskolan tack vare stöd från Rikshem, en av Läxhjälpens huvudpartners.

“Äntligen startar Läxhjälpen också i Östersund! Tillsammans med Rikshem och Parkskolan gör vi nu en insats för att fler elever ska nå kunskapsmålen och så småningom komma in på gymnasiet. Vi ser fram emot att skapa förändring för unga i Östersund och förhoppningsvis är det här bara början på vad vi kan åstadkomma tillsammans”, säger Henrik Szabo, generalsekreterare på Läxhjälpen

“Som rektor är jag väldigt glad över att få börja samarbeta med stiftelsen Läxhjälpen. Det är så bra att vi är flera aktörer som hjälps åt för att stötta våra elever på vägen till en gymnasiebehörighet. Ju fler som hjälps åt, på rätt sätt, desto bättre!”, säger Anette Löf, rektor på Parkskolan.

“Vi är stolta över att som huvudpartner till Läxhjälpen få fortsätta att utveckla vårt samarbete. Det är tydligt för oss att Läxhjälpens insatser stöttar unga till bättre skolresultat och öppnar upp fler möjligheter för framtiden. Det engagemang och den utveckling vi har kunnat se på andra orter är imponerande och det ska därför bli spännande att följa utvecklingen i Östersund", säger Anette Frumerie, Vd på Rikshem.

Presskontakt Rikshem:
Peter Skeppström
Press- och PR-ansvarig
Direkt +46 10 70 99 290
Mobil +46 765 39 94 75

Presskontakt Läxhjälpen:
Ebba Myrsten
Regionchef Norr
072-301 69 70

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. Med en bevisad effekt för målgruppen tillhandahålls läxhjälpsprogrammet i samverkan med näringsliv, stiftelser och kommuner från Malmö i söder till Haparanda i norr, i 73 skolor med resultat som ligger under rikssnittet och i områden där behovet är som störst.