Mitthem fördjupar sitt samarbete med Läxhjälpen!

Mitthem fördjupar sitt samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen, så att fler elever i Sundsvall ska få gymnasiebehörighet och självförtroende inför framtiden.

Vi är väldigt glada över att kunna meddela Mitthem, som är en partner till Läxhjälpen sedan läsåret 20/21 kommer fördjupa sitt stöd till Läxhjälpen under nästkommande läsår. Tack vare stödet kommer elever på Höglundaskolan kunna få stöttning i sina studier efter skoltid för att uppnå gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden.

Förra läsåret var det 16 480 elever som stod på skolavslutningen i nian utan gymnasiebehörighet. Det finns idag skolor där så många som 70 % av eleverna inte når gymnasiebehörighet. Den faktor som är mest bidragande till en elevs chanser att klara skolan är föräldrarnas utbildningsnivå. Den ideella stiftelsen Läxhjälpen bedriver, tack vare stöd från bland annat näringslivet, ett resultatfokuserat och strukturerat läxhjälpsprogram som bidrar till att fler klarar grundskolan med gymnasiebehörighet inför framtiden.

“Vi är så stolta och glada över att vi kan fortsätta stötta Läxhjälpen och deras arbete med att ge fler unga gymnasiebehörighet. Att arbeta med hållbarhet utifrån ett socialt, ekonomiskt och ett ekologiskt perspektiv är en viktig grundsten i allt vi på Mitthem gör. Att stödja läxhjälpens arbete ser vi som otroligt viktigt. Kunskap och godkända betyg har stor betydelse för hur våra bostadsområden utvecklas”, säger Nina Staaf hållbarhetsstrateg på Mitthem.

“Att Mitthem väljer att fördjupa sitt samarbete med Läxhjälpen inför nästa läsår är oerhört glädjande. Genom vårt strukturerade och resultatinriktade Läxhjälpsprogram skapar vi tillsammans verklig förändring för Sundsvalls unga.” Ebba Myrsten, regionchef norr, Läxhjälpen

För vidare information, vänligen kontakta:Ebba Myrsten, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen, 072-301 69 70, ebba@laxhjalpen.se