Nu får elever i Västernorrland möjlighet till digital läxhjälp

Länsförsäkringar Västernorrland ingår samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen samtidigt som Sollefteå kommun och Kramfors kommun blir nya samarbetskommuner. Detta för att elever i årskurs åtta och nio i länet ska få större möjlighet att nå gymnasiebehörighet.

Stiftelsen Läxhjälpen kan nu stolt presentera Länsförsäkringar Västernorrland som ny samarbetspartner för vårterminen 2021 och läsåret 2021/2022, samtidigt breddas verksamheten i Västernorrland till att nu även innefatta Sollefteå kommun och Kramfors kommun. Läxhjälpen har sedan höstterminen 2019 bedrivit verksamhet i Sundsvall, men det finns ett stort behov av läxhjälp i hela länet. Under förra läsåret saknade 16 480 niondeklassare i Sverige gymnasiebehörighet. Läxhjälpen bedriver, tack vare stöd från offentlig sektor och näringslivet, ett strukturerat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för att hjälpa elever att höja sina betyg för att komma in på gymnasiet. Med ett gott samarbete och monetärt stöd kommer Länsförsäkringar Västernorrland att stötta Läxhjälpens verksamhet i länets högstadieskolor under kommande terminer.

“För oss på Läxhjälpen känns det otroligt roligt att kunna bredda vår digitala verksamhet till både Sollefteå kommun och Kramfors kommun och de högstadieskolorna som finns i kommunerna. Vi jobbar hela tiden för att fler elever runt om hela landet ska få möjlighet att höja sina betyg för att komma in på gymnasiet och nå sina drömmar.”

- Julia Norén, Projektledare digitalisering, Stiftelsen Läxhjälpen

Läxhjälpen samarbetar idag med 60 skolor i 20 kommuner. Med det digitala programmet kan elever i glesbygden och på mindre orter, som ofta exkluderas av civilsamhälleliga insatser som begränsas till storstadsområden, få den stöttning de behöver för att nå gymnasiebehörighet, höjda betyg och ökad lust att studera vidare.

“Som kundägt och lokalt bolag är det viktigt för oss att bidra till lösningar på verkliga problem. Vi gör egna hållbarhetsmätningar där en parameter som mäts är andel elever i som inte uppnått samtliga kunskapskrav i årskurs nio. Resultatet visar en negativ trend där Västernorrland över tid ligger högre än det nationella snittet. Vi ser samarbetet med Läxhjälpen som en viktig åtgärd för att hjälpa till att vända den negativa utvecklingen”

- Mikael Bergström, vd, Länsförsäkringar Västernorrland.

Stiftelsen läxhjälpen är en icke-vinstdrivande stiftelse som med finansiering från offentlig sektor och näringslivet bedriver gratis läxhjälp för högstadieelever i skolor där elever inte når gymnasiebehörighet. Läxhjälparna, som är avlönade högskolestudenter, träffar samma grupp elever på bestämda tider varje vecka under hela läsåret.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Julia Norén, Projektledare digitalisering, Stiftelsen Läxhjälpen, julia@laxhjalpen.se , 070-283 66 14

Mikael Bergström, vd, Länsförsäkringar Västernorrland, mikael.bergstrom@lfy.se, 070-684 86 53

www.laxhjalpen.se
www.facebook.com/laxhjalpen

Varför får du detta meddelande?

Läs mer på Läxhjälpens integritetspolicy på vår hemsida: http://laxhjalpen.se/ny-integritetspolicy-for-laxhjalpen/