NU SKA FLER SKOLOR ÄN NÅGONSIN ANLITA LÄXHJÄLPEN FÖR ATT HÖJA RESULTATEN

Till läsåret 20/21 har rekordmånga 53 skolor med lägst resultat i landet inlett ett samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen. Syftet är att öka gymnasiebehörigheten för elever som riskerar att inte klara grundskolan.

Nu startar ett nytt läsår för Sveriges elever och skolor. Enligt Skolverkets senast publicerade statistik var det 17 699 elever som 2019 inte klarade grundskolan i Sverige. Nära en femtedel av niondeklassarna i Sverige stod på skolavslutningen utan behörighet till gymnasiet.

2020 är ett speciellt år med anledning av coronapandemin. Före sommaren rapporterade MuCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, att ännu färre elever kan komma att bli behöriga till gymnasiet i år. Detta ses som en av anledningarna att ett rekordstort antal skolor nu tar hjälp av icke vinstdrivande organisationen Stiftelsen Läxhjälpen för att öka gymnasiebehörigheten.

-Genom att detta läsår samarbeta med rekordmånga 53 skolor med låga resultat i landet kommer vi nu kunna stötta fler elever än någonsin, i de områden där det behövs som allra mest. Med en enkel metod kan man skapa förändring och höjda resultat i den svenska skolan. Nu tar vi ett stort kliv framåt för att fler elever ska klara av grundskolan med gymnasiebehörighet, säger Henrik Szabo, generalsekreterare på Läxhjälpen.

Mario Gorgis är högskolestudent och en av 327 läxhjälpare som stöttar elever i 53 av de skolor i landet som presterar lägst resultat:

-Jag har alltid velat hjälpa barn och ungdomar och Läxhjälpen har gett mig möjligheten att få göra det genom att stötta, hjälpa samt bygga relationer med eleverna. Det är viktigt att förebygga problem med skolan i en tidig ålder. Det är även viktigt att de eleverna har förebilder där vi kommer från olika bakgrunder och har olika erfarenheter som vi kan dela med oss av.

Läxhjälpens verksamhet kommer under läsåret att bedrivas i 15 kommuner från Malmö i söder till Umeå i norr. Läxhjälpens resultat för ökad gymnasiebehörighet är signifikanta för elever som ligger i riskzonen att inte klara grundskolan och förra läsåret nådde 72% av eleverna gymnasiebehörighet.

www.laxhjalpen.se

För ytterligare information och pressmaterial, vänligen kontakta:

Henrik Szabo, generalsekreterare Stiftelsen Läxhjälpen
henrik@laxhjalpen.se