Ny gemensam satsning i Uppsala för ökad gymnasiebehörighet

Stiftelsen Läxhjälpen har med sitt läxhjälpsprogram i över tio år bidragit till att tusentals elever klarat grundskolan med gymnasiebehörighet. Tack vare stöd från Rikshem, Hembla, Stena Fastigheter och Atrium Ljungberg kan Läxhjälpsprogrammet nu lanseras i Uppsala.

Var femte niondeklassare, vilket motsvarar 17699 elever, gick ut grundskolan läsåret 18/19 utan gymnasiebehörighet. 313 av dessa elever gick i Uppsala.

Den ideella stiftelsen Läxhjälpen har i över tio år, tack vare stöd från och samarbeten med företag, kommuner och skolor kunnat driva ett för elever gratis, resultatfokuserat och strukturerat läxhjälpsprogram på skolor med lägre resultat än rikssnittet. Nu väljer fastighetsägarna Stena Fastigheter, Atrium Ljungberg och Hembla att ingå ett samarbete med Stiftelsen Läxhjälpen för att fler elever i Uppsala ska nå gymnasiebehörighet. Tack vare dessa nya samarbeten likväl som Läxhjälpens huvudpartner Rikshem kan läxhjälpsprogrammet lanseras i Uppsala i samband med starten av det nya läsåret.

"Stiftelsen Läxhjälpens vision är att alla barn ska växa upp med förutsättningar att klara skolan och forma sin egen framtid. Att vi nu kan starta i Uppsala tar oss ett steg närmare den visionen. Det är oerhört glädjande att se att fastighetsägare gemensamt vill ta ansvar över den sociala hållbarheten genom att ingå samarbeten med oss. Tillsammans kan vi erbjuda en omedelbar del av en lösning på ett av Sveriges mest akuta samhällsproblem - att tusentals elever varje år inte får rätt förutsättningar att klara grundskolan." - Erica Hagström, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen.

"Vi är otroligt imponerade över det arbete som Läxhjälpen gör och de resultat som det ger. Förutom ett förbättrat skolresultat finns det en styrka i att det är unga vuxna som stöttar och hjälper ungdomarna. Vi är väldigt glada att fortsätta utveckla vårt samarbete med Läxhjälpen och att som huvudpartner kunna bidra till att de nu startar upp sin verksamhet i Uppsala som är Rikshems största ort." - Malin Bosaeus, hållbarhetschef på Rikshem.

"Vi tror på att samverka med andra goda krafter för att utveckla våra bostadsområden. Ett viktigt fokusområde för oss är ungdomarna som bor i våra områden. Läxhjälpen bedriver en imponerande verksamhet som verkligen kan göra positiv skillnad på riktigt, både för enskilda och för hela stadsdelarnas utveckling." - Sanel Hasic, regionchef Norra Stockholm Hembla.

"Genom Relationsförvaltning, som är vårt arbetssätt för att skapa områden där människor trivs och känner sig trygga, driver vi frågor som är bra för kvarteret, området och människorna som bor eller jobbar där. Vi arbetar aktivt med frågor inom trygghet, arbete, skola och fritid. Vårt bostadsområde ligger i närheten av Gränbyskolan, därför kändes det naturligt att stötta Läxhjälpen och barnen i närområdet." - Kim Bernheden, Fastighetschef Stena Fastigheter.

"Atrium Ljungbergs fokus är att utveckla hållbara städer där människor vill leva och verka. Att ge fler barn möjligheten att klara av skolan är viktigt på många plan, både personligen för varje barn och för samhället i stort." - Thomas Levander, fastighetschef på Atrium Ljungberg i Uppsala.

www.laxhjalpen.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erica Hagström, regionchef öst
erica@laxhjalpen.se

Citat

Malin Bosaeus, hållbarhetschef på Rikshem.
Sanel Hasic, regionchef Norra Stockholm Hembla.
Kim Bernheden, Fastighetschef Stena Fastigheter.
Thomas Levander, fastighetschef på Atrium Ljungberg i Uppsala.