• Stiftelsen Läxhjälpen/

Ny satsning ökar gymnasiebehörigheten i Trollhättan – Läxhjälpen, Länsförsäkringar Älvsborg och Studentbostäder i Sverige i nytt samarbete

Förra läsåret var det 16 480 elever i Sverige som gick ut grundskolan utan gymnasiebehörighet. I många städer finns det stora skillnader mellan skolorna resultatmässigt och många elever som behöver extra stöd i sina studier och här är Trollhättan är inget undantag. Stiftelsen Läxhjälpen startar nu verksamhet i Trollhättan för att fler elever ska få extra stöd utanför skolan, få nya vuxna förebilder och nå gymnasiebehörighet med ökat självförtroende.

”Att klara gymnasiet är ett otroligt viktigt steg för att kunna forma sin egen framtid. Genom Läxhjälpen och detta samarbete skapas valmöjligheter som vi vill att unga i Trollhättan ska ha. Ett bättre studentliv kräver stöttning och resurser – med det här arbetet och partnerskapet ger vi det.” – Rebecka Eidenert, VD Studentbostäder i Sverige.

“En viktig förutsättning för innanförskap är möjligheten att vara delaktig i samhället. Genom Läxhjälpen kommer nu fler unga i Trollhättan, genom gymnasiebehörighet, förebilder och självförtroende, få den möjligheten. Vi är stolta och glada över få vara en del av det här samarbetet och ge fler unga en trygg framtid!” - Linn Blaksvedt, hållbarhetsansvarig, Länsförsäkringar Älvsborg.

I över tio års tid har Läxhjälpen, tack vare stöd från och samarbeten med företag, kommuner och skolor kunnat driva ett för elever gratis, resultatfokuserat och strukturerat Läxhjälpsprogram på skolor med lägre resultat än rikssnittet runt om i landet. Effekten av Läxhjälpsprogrammet är tydligt, över tio års tid har 80% av eleverna som tagit del av programmet nått gymnasiebehörighet.  Nu gör Läxhjälpen tillsammans med Studentbostäder i Sverige och Länsförsäkringar Älvsborg en gemensam satsning i Trollhättan för att fler elever i staden ska klara skolan. Eleverna som deltar i Läxhjälpsprogrammet på Sylteskolan och Slättbergsskolan kommer få läxhjälp 6 timmar i veckan av anställda högskolestudenter.

“För Läxhjälpen är det viktigt att kunna finnas där behovet av extra stöd är som störst. Det senaste året har varit tufft för många elever och med bara en termin kvar till sommaravslutningen är det många elever i årskurs 9 som behöver det extra stödet nu i slutspurten. En förutsättning för att vi ska kunna starta i en stad är lokalt engagerade partners och vi är väldigt glada för Studentbostäder i Sverige och Länsförsäkringar Älvsborgs engagemang som möjliggör att vi kan starta i Trollhättan och erbjuda elever på  Slättbergsskolan och Sylteskolan en plats i Läxhjälpsprogrammet.” - Elisavet Johansson Tziampazis, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen.

Elisavet Johansson Tziampazis, regionchef Stiftelsen Läxhjälpen, 079-333 93 12 elisavet@laxhjalpen.se

Linn Blakstvedt, hållbarhetsansvarig Länsförsäkringar Älvsborg, 079-066 33 04
linn.blakstvedt@lansforsakringar.se

Rebecka Eidenert, VD Studentbostäder i Sverige, 070-786 54 54, rebecka.eidenert@sbsstudent.se

Stiftelsen Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som bedriver ett riktat och resultatfokuserat läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara skolan, så att de når gymnasiebehörighet med självförtroende inför framtiden. Med en bevisad effekt för målgruppen tillhandahålls läxhjälpsprogrammet i samverkan med näringsliv, stiftelser och kommuner från Malmö i söder till Umeå i norr, i 55 skolor med resultat som ligger under rikssnittet och i områden där behovet är som störst.