Ny undersökning visar: Elever får inte den läxhjälp de har rätt till i skolan

Drygt hälften av högstadielärarna kommer tillbaka till skolan med oro för att de elever som behöver det inte får tillräckligt med läxhjälp för att klara av skolgången. Det visar en ny undersökning som Verian har genomfört på uppdrag av Stiftelsen Läxhjälpen.

För att hjälpa elever som riskerar att halka efter i skolan finns idag en lagstadgad rätt till läxhjälp i grundskolan, så kallad “extra studietid” om två timmar i veckan. På uppdrag av Stiftelsen Läxhjälpen, som samarbetar med skolor som ligger under rikssnittet i gymnasiebehörighet, har Verian skickat ut en enkätundersökning till yrkesverksamma högstadielärare i Sverige. Den representativa undersökningen som besvarades av drygt 500 högstadielärare visar att;

• 6 av 10 lärare anser att skolan inte har de resurser som krävs för att genomföra extra studietid och hjälpa de elever som behöver det.
  • Drygt 6 av 10 lärare känner oro över att inte kunna erbjuda tillräckligt med stöd till de elever som behöver det mest.

I undersökningen vittnar lärare om att deras skolor på grund av brist på resurser inte klarar av att erbjuda den extra studietid som eleverna har rätt till. Lärarna uttrycker även oro över att den stödundervisning som genomförs inte är effektiv, bland annat på grund av för stora elevgrupper samt att det saknas lärare eller personal med rätt ämneskunskap som håller i den extra studietiden.

Lärare: “Min skola bryter mot skollagen”

Såhär beskriver en av lärarna situationen:

– Många elever skulle behöva extra studietid i engelska och svenska. Vi har ingen speciallärare att tillgå och tyvärr skrivs det därför inte heller tillräckligt många åtgärdsprogram. Jag anser definitivt att min skola bryter mot skollagen. Alla elever med behov får inte den hjälp de egentligen har rätt till.

Nära var femte elev som gick ut den kommunala grundskolan i våras nådde inte kraven för gymnasiebehörighet, enligt preliminära siffror från de fyra största kommunerna. Att erbjuda läxhjälp utanför schemalagd undervisning är därför viktigt för att hjälpa dessa elever att nå en godkänd nivå för att få studera vidare. Stiftelsen Läxhjälpen har sedan många år sett att skolorna har svårt att ge eleverna det stöd som de behöver. Henrik Szabo, Generalsekreterare för Läxhjälpen, menar:

– Såhär kan det inte fortsätta. Skolor och lärare måste få resurser och hjälp att ge eleverna det stöd de har rätt till enligt lagen. Man behöver möjliggöra för fler samarbeten med seriösa aktörer som kan visa på studieresultat för ungdomar som annars riskerar att inte klara grundskolan.

Civilsamhället kan stödja elever

I enkäten svarar en majoritet av lärarna att de är positiva till ett samarbete med externa aktörer som kan erbjuda individanpassad och resultatinriktad läxhjälp.

– Det behövs insatser från civilsamhället för att stötta elever som riskerar att inte nå gymnasiebehörighet. Det gäller särskilt i skolor med låga resultat. Vi ser att det går att förbättra studieresultat när vi samverkar med dessa skolor, säger Henrik Szabo.

Om undersökningen

På uppdrag av Stiftelsen Läxhjälpen har Verian samlat in 524 webbintervjuer från yrkesverksamma högstadielärare i Sverige. Undersökningen är representativ och gjordes via PFMs slumpmässigt rekryterade lärarpanel. Datainsamlingen skedde under perioden 20 maj – 30 maj 2024.

Om Stiftelsen Läxhjälpen

Läxhjälpen är en icke vinstdrivande stiftelse som erbjuder gratis läxhjälp över hela landet. Läxhjälpen samarbetar främst med skolor som ligger under rikssnittet i gymnasiebehörighet och har sedan starten 2007 stöttat tusentals elever att nå gymnasiebehörighet.

Stiftelsen anställer högskole- och universitetsstudenter som läxhjälpare och skriver långsiktiga samarbetsavtal med skolorna. För att säkerställa att arbetet ger resultat görs regelbundna uppföljningar och mätningar. Verksamheten finansieras primärt genom näringslivssamarbeten, men också genom offentlig sektor och privata donationer.

Henrik Szabo
Generalsekreterare